Sara Rosa Oppermann: Den ville jeg ønske, at jeg havde lavet

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Gonzo Medias kreative leder har valgt en reklame, der ville kunne få hende til at købe parfumen uden at kende duften.

På det digitale hybridbureau Gonzo Media har partner Sara Rosa Oppermann både det strategiske ansvar og er den kreative drivkraft. Og reklamen My Mutant Brain for Kenzo, som Sara Rosa Oppermann ville ønske, at hun havde lavet, udmærker sig i hendes øjne også både på den strategiske og den kreative front.

Sara Rosa Oppermann fortæller om første gang hun så My Mutant Brain:

”Filmen ramte mig virkelig stærkt, da jeg så den første gang. Jeg kan huske, at jeg fik kuldegysninger, fordi jeg synes, at det var så fedt, det jeg oplevede. Jeg blev overvældet af filmens æstetik og foreningen af så mange kunstformer i én og samme kampagne”

Sara Rosa Oppermann husker tilbage på et pudsigt sammentræf, der gjorde at hun oprindeligt så filmen:

”I ugen op til, at jeg trykkede play på filmen, havde 5-6 venner og bekendte sendt filmen til mig – helt uafhængigt af hinanden. På en eller anden måde mindede filmen dem om mig. Men hvis man kender mig, så tror jeg måske godt man forstår, hvad der fik dem til at tænke på mig. Jeg kan i hvert godt genkende den her følelse af at blive sat i bås som en pæn pige i kjole og inde i sig selv tænke: Se lige hvem jeg i virkeligheden er. Og nogle gange handle derefter.”

Hvis du ikke har set My Mutant Brain-filmen, der udkom sidste år, så se den her:

https://youtu.be/ABz2m0olmPg

Udover at du kan spejle dig selv i hovedpersonen, hvad er det så, som du synes er så fedt ved denne film?

”Jeg er vild med, at filmen vender det hele den traditionelle måde at kommunikere beauty på hovedet. Selvom filmens setting er meget typisk fashion-kampagne-agtig og besidder en klassisk fashion appel, så bryder filmen alligevel med alt, hvad man ellers forventer af en fashion-film på grund af sit vilde handlingsforløb,” siger Sara Rosa Oppermann og fortsætter:

”Normalt sker der alle mulige klichéting i fragrance-kampagner, som f.eks. at et billedskønt menneske går gennem vand eller sidder med en tiger. Det er overdrevet og ofte totalt uvedkommende. I denne film skejer de ud med ting, der på papiret er lige så vanvittige, men her bliver det hele serveret med et skønt glimt i øjet – så det faktisk kan bære at blive taget endnu længere ud. Et af mine højdepunkter i filmen er, når der går fuldstændig science fiction i den, og hovedpersonen begynder at skyde med laser ud af sine fingre. Jeg elsker, at det bare er så meget over the top.”


Sarah Rosa Oppermann mener, at det er over-the-top på den fede måde, når hovedpersonen i filmen skyder med laser.

Et andet aspekt som Sara Rosa Oppermann er imponeret over ved My Mutant Brain, er filmens start og tempo:

”Det er meget atypisk, at filmen har en meget lang intro på et minut, inden der rigtig sker noget. Det strider helt imod de uskrevne regler, der siger, at en film på nettet skal fænge indenfor de første 3 til 5 sekunder. Det er meget modigt, at man har turdet gå sådan til værks, og det er imponerende, at filmen alligevel har opnået så mange views, som den har.”

Hvad tror du det er, der trods den langsomme start alligevel fanger folk?

”Jeg tror dels, at det skyldes æstetikken i det. Billedet er jo stadig flot komponeret, som det typisk er i et modeunivers. Mest af alt tror jeg dog, at det skyldes hovedpersonen Margarat Quallyes ansigtsgestik. Den virker enormt dragende og man får lyst til at vide mere.”


Åbningssekvensen i My Mutant Brain er længere end man normalt ser i film på nettet.

Efter den langsomme start kommer der masser af fut i fejemøget i filmen. Sara Rosa Oppermann er stor fan af det høje tempo:

”At instruktøren Spike Jonze formår at køre næsten 4 minutter i absolut højeste gear er virkelig godt gået. Det er også smart, fordi det fastholder seeren og gør det nærmest umuligt at stoppe filmen. Lynhurtig klipning er et greb, som vi også ser hos de unge youtubere, vi arbejder med. Seeren opdager slet ikke hvor lang tid, der rent faktisk går, når der klippes i det tempo og man er konstant underholdt.”

Effektiv kreativitet
Udover det kunstneriske aspekt, er Sara Rosa Oppermann også svært imponeret af filmens effektivitet:

”Når man sidder i et digitalt arbejdsfelt, som jeg gør, så kan man ikke lade være med at kigge på et produkts effektivitet. Effektivitet og kreativitet skal følges ad. Normalt er det YouTube og Facebook, hvor en film slår igennem. Men My Mutant Brain gik lynhurtigt organisk viralt på alle medier. Den slog endda igennem på Reddit.”

Hun fortsætter:

”Filmen har ikke et klassisk emotionel reklame-hook, hvilket gør det sværere at fastholde en seer. Men det har filmen alligevel formået. Når jeg kigger lidt dybere i maskinen, har jeg kunnet se, at dem der har set filmen på Youtube i gennemsnit har set 65 procent af den. Det er en meget høj view-time for en film, der både er lang og samtidig er en reklame. Og hvis man kigger på longtail-effekten, så får filmen stadig rigtig mange daglige views. Så selvom filmen er over et år gammel, er det stadig en film, som folk går på nettet og ser.”


Sara Rosa Oppermann kan godt genkende en side af sig selv i hovedrollen i My Mutant Brain.

Original kvindehyldest
Sara Rosa Oppermann har en lang historik fra netop markedsføring og PR i modebranchen, så fashion er et felt, som hun har indgående erfaring med, og ved hvordan sædvanligvis fungerer.

Hun fortæller:

”Når man er kvinde og har haft sin gang i modebranchen, så har man set den samme slags kampagne et utal af gange. Enten skal det være helt poleret, eller også skal det være en kampagne, der hylder stærke kvinder. Du aner ikke, hvor mange gange jeg har siddet til et møde, hvor jeg er blevet fortalt: ’Vi laver en kampagne, der hylder stærke kvinder’. I denne film synes jeg faktisk, at vi på en original måde får vist en ultimativ stærk kvinde, som går ud og tager kontrol over sit eget liv og siger, hvis der skal ske noget, så skal jeg gøre det selv´. Det er stort, at Kenzo er lykkedes med det, uden at det er blevet en kliché”.


“Når hun slikker på bysten, synes Sara Rose Oppermann, at Kenzo indtager en position i forhold til finkultur. Men hun mener ikke, at alt i filmen skal analyseres ned til mindste detalje. 

Hvad har du lært af den her film?

”Jeg har lært, og er blevet bekræftet, i at man ikke altid skal følge reglerne. Og helt konkret skal man huske at tage reglerne om et hook inden for få sekunder af en film med et gran salt. Hvis du laver noget, der er rigtig godt, og du får seedet det til de rigtige mennesker af PR-vejen, så kan du komme rigtig langt uden et stort markedsføringsbudget i ryggen”.

Hvad tror du, det har betydet for Kenzo at lave denne reklame?

”Jeg tror, at det har betydet alt. I forhold til deres re-branding, har det virkelig gjort en forskel. Jeg kan slet ikke komme i tanke om andre, der har gjort noget der tilnærmelsesvis minder om det. Det har bragt Kenzo op i en ny elite i beauty- og modebranchen. Og jeg ved, at deres salg er steget betragteligt efterfølgende”.


Fra afslutningen af My Mutant Brain. Sara Rosa Oppermann kan godt lide, at Kenzo først præsenteres som afsender til allersidst i filmen.

Nu hvor du er så vild med filmen, ved du, hvordan den parfume der reklameres for, dufter?

”Nej, det gør jeg faktisk ikke. Men jeg kunne sagtens finde på at købe parfumen alligevel. Når drømmen er så sej, og det ser så godt ud, så må det jo dufte godt, tænker man. Nu er jeg jo en del af branchen og derfor lidt blændet af den. Men hvis ikke jeg var midt i det, så ville jeg klart kunne købe ind i hovedpersonen og hele drømmen bag denne Kenzo-reklame. Det er drømmen, som de rammer så godt, og man vil gerne have den drøm på flaske”, slutter Sara Rosa Opperman.

My Mutant Brain er produceret af MJZ og bureauet bag er Framework