Efterårets vinterpakke fra regeringen lægger op til, at forbrugere kan udskyde deres el-betaling. Oven i den voksende el-regning kommer der 2 pct. rente. Læg dertil, at de fleste forbrugere skal betale elregningen aconto tre måneder forud.
Energiselskabet EWII har lanceret en ’sarkastisk 2-trins kampagne’, der ifølge en pressemeddelelse fokuserer ’på det absurde i den statslige vinterpakke’.
Kampagnens første trin lancerede på print og nyhedsmediernes sites begrebet el-gidsel, og nu følger andet trin; el-gældfri.
Direktør for marketing og kommunikation hos EWII, Mette Daugård, siger:
”Vi påpeger det paradoksale i, at de allermest trængte danskere bliver gjort til el-gidsler gennem et statsligt kviklån for at komme igennem energikrisen, når en mere simpel og ansvarlig løsning vil være at opdele betalingen for el i månedlige bidder, hvor man kun betaler for den el, man har brugt – altså månedlig bagudrettet fakturering.”
Udviklet af MBA og Mediacom Aarhus
Kampagnen er udviklet i samarbejde med Mediacom Aarhus og Mediacom Beyond Advertising (MBA), der bl.a. har fået bistand af Kenneth Kaadtmann, der senest har været senior creative hos &Co. Filmene er produceret af Holy Ravioli – se credit liste forneden.
Creative strategy director hos MBA, Jesper Lysholdt, siger:
”Vores ambition er at gøre vores kunders brand så relevant for deres målgrupper som muligt. En af de metoder vi altid afsøger, er at se om kundens budskaber kan spille sammen med nogle af de samtaler, trends eller samfundsudviklinger, der allerede foregår”,
Creative director, Rich Perusi, supplerer:
”De tre spots forestiller situationer fem år fra nu, hvor en forbruger endelig er nået til den dag, hvor el-gælden er tilbagebetalt. Absurde jubelscener udspiller sig for at understrege, at energiselskaberne i 2022 burde overveje og tilbyde en mere ansvarlig betalingsordning for den reelle strøm forbrugt af forbrugerne. Så forbrugerne dermed undgår statslig el-gæld.”
Filmene kommer til at køre digitalt og på tv fra denne uge.
Credit list
- Strategic creative director: Jesper Lysholdt
- Creative director: Rich Perusi
- Creative: Kenneth Kaadtmann
- Creative: Alexander Keblow Kofoed
- Designer: Katrine Holst
- Executive producer: Josefine Borch
- Head of MBA studio: Mathias Starklint
- Project manager: Cherry-Ann Keagan
- Produktion: Holy Ravioli
- Producer: Morten Peglau
- Instruktør : Kristian Boysen
- DOP: David Bauer