SAS har fundet ny marketingchef hos Telenor

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Samtidig er luftfartsselskabet i gang med at overveje, om man skal finde på noget nyt i forhold til de meget anerkendte reklamefilm.

SAS har igennem et par år centraliseret sin marketingfunktion mere og mere. Det har haft den konsekvens, at den danske marketingafdeling er blevet mindre og mindre, og som konsekvens af dette besluttede Christian Linnelyst sidste efterår, at rollen som marketingdirektør ikke mere var lige så attraktiv.

Nu har SAS så fundet en afløser, og han er fundet hos Telenor i skikkelse af Rubin Holmegaard Kristensen. Han får titel af marketingchef og refererer til en marketingdirektør i Sverige.

Den mere centraliserede marketingfunktion har ført til beslutninger om at strømline en del af markedsføringen. Det gælder CRM, hvor Wunderman sidste år vandt budgettet for hele Norden, samt lavpriskommunikationen, hvor det globale koncept er udviklet af Wibroe, Duckert & Partners.

Når det gælder branding, så er man til gengæld ikke så optaget af at strømline.

“Vi vil gerne strømline vores markedsføring så meget som muligt – det er en naturlig følge af at arbejde med en central marketingfunktion. Men det skal give mening, og når det gælder de mere bløde faktorer, så er der betydelige forskelle mellem landene, og derfor vil marketingafdelingen i Danmark arbejde med en mere national kommunikation,” siger Per Møller Jensen, der med titlen vice president har ansvaret for al markedsføring.

Hvad der kommer til at ske med de fire meget anerkendte reklamefilm, SAS har kørt i Danmark, står dog ikke helt klart på nuværende tidspunkt.

“De har tjent os godt og det vil være let at sige, at vi laver en femte. Men vi synes, det er naturligt at stoppe op og overveje, om der skal ske noget nyt, og det gør vi så sammen med WDP,” siger Per Møller Jensen.