SAS har valgt nyt bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Fire bureauer dystede om at erstatte Wibroe, Duckert & Partners. Vinderen blev et bureau, der har markeret sig med flere nye kunder i år.

SAS har nu afgjort sin bureaukonkurrence. Fire bureauer dystede i sidste ende, og vinderen blev McCann Copenhagen.

De andre deltagere er ikke offentliggjort, men såvidt Bureaubiz har kunnet afdække, så var McCann oppe mod Hjaltelin, Stahl, Adtomic og Bates Y&R.

McCann erstatter Wibroe, Duckert & Partners, der stod bag den meget roste “Så godt som hjemme” kampagne. Men den blev droppet i sommer, og samtidig er der sket ændringer i både organisation og strategi.

Det var grundlaget for, at der blev udskrevet en bureaukonkurrence, hvor Partners ikke deltog.

Der er selvsagt glæde hos adm. dir. Morten Ingemann, McCann, og han fortæller, at bureauet satsede meget stærkt på, at vinde SAS.

“Vi har en målsætning om, at McCann Copenhagen skal være et bureau i Superligaen. Vi er nået langt på to år, og SAS er som en meget synlig og højtprofileret virksomhed et yderligere skridt imod målet,” siger Morten Ingemann.

Bureauet har præsteret flere spektakulære kundegevinster i år – med en række projekter for Carlsberg og udviklingen af Tuborgs nye globale platform i front.

Men selvfølgelig kommer der til at ske noget nyt, siger SASs danske marketingchef, Robin Kristensen.

“Bureaukonkurrencen har ikke handlet om at få en færdig kampagne men om at finde det bureau, der skulle hjælpe os med at udvikle vores kommunikation. Derfor begynder indfasningen nu af samarbejdet – og udviklingen af kommunikationen,” siger Robin Kristensen og fortsætter:

“Allerede i slutningen af januar vil man kunne se det første fra McCanns hånd – men jeg tror, der vil gå længere tid, før man i markedet vil opleve en forskel.

Han understreger, at der bliver tale om dansk udviklet kommunikation.

“Vi er et panskandinavisk selskab og har selvfølgelig en overordnet brandstrategi. Vi taler naturligvis også sammen på tværs. Men vores markedsføring i Danmark køres af os sammen med et dansk bureau,” siger Robin Kristensen og tilføjer, at McCann var det rigtige valg.

“På alle valgkriterier demonstrerede McCann et højt niveau, og i særdeleshed på de kreative kompetencer,” siger Robin Kristensen.