SAS skal samarbejde med tre forskellige mediabureauer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Genvalg i Danmark og nyvalg i Norge og Sverige. Det blev resultatet af luftfartsselskabets nordiske pitch.

Det startede som en nordisk pitch. Siden kom den meget omtalte og dramatiske sparerunde, der bl.a. skal samle flere administrative funktioner på hovedkontoret i Stockholm.

Men hvis nogen troede, at det lagde op til at arbejde med kun et mediabureau, så tog de fejl. Faktisk har SAS indtil nu arbejdet med Mediacom – og det fortsætter man med. Men kun i Danmark. Det er netop blevet meddelt, at SAS Danmark har valgt Mediacom som sit mediabureau.

Tidligere er det kommet frem, at man har valgt Mindshare i Norge og Trekronor i Sverige, så nu er resultatet, at man skal samarbejde med tre forskellige mediabureauer.

“Der er fordele og ulemper ved at vælge centralt. Der er væsentlige forskelle fra land til land, når det gælder markedsføring. Det kan f.eks. være inden for lovgivningen men også medie-indkøb foregår meget forskelligt. Vi har derfor vægtet de lokale kompetencer højt, og ladet valget foregå på hvert enkelt marked,” sagde SAS’ danske marketingchef Robin Kristensen i december til Bureaubiz og tilføjede:

“Vi har selvfølgelig en forventning om, at vores bureaupartnere kan samarbejde og udveksle viden, hvor det giver mening – uanset bureautype eller om bureauerne er inden for samme koncern.”

Tabet af SAS i Norge og Sverige var selvfølgelig en bet, så glæden er selvfølgelig stor over, at det lykkedes at holde fast i Danmark.

“SAS har været en vigtig og fantastisk kunde hos MediaCom gennem mange år, og når sådan en relation bliver udfordret melder der sig nogle andre udfordringer end når man er med i konkurrencer om nye budgetter. Som i alle gode parforhold er det en kunst at bevare gnisten i hverdagen og over tid, og især i en situation hvor nye bejlere helt legitimt bliver inviteret indenfor. Derfor er vi ekstra stolte over have genvundet opgaven for SAS, da det lykkedes os at vise nye og relevante tiltag til SAS, der bygger videre på den solide platform vi sammen har udviklet gennem årene,” siger adm. dir. Ulrik Falkner Thagesen.