RelationshusetGekko har i både 2008 og i år vundet Den Danske Marketing Pris for en SAS-kampagne, og det er blevet til priser på DM-dagen fast de seneste fire år. Derudover er det bl.a. blevet til både guld og sølv ved Echo Awards, også for SAS.
Men aktuelt kan den imponerende trackrecord mest af alt bruges til at give de pæne afskedsord, som kunden typisk ytrer offentligt om sit eks-bureau, lidt ekstraordinær tyngde. SAS har nemlig efter seks års samarbejde valgt at sige farvel til RelationshusetGekko.
“Vi har været rigtigt glade for samarbejdet, og vi stopper, mens det er på toppen. RelationshusetGekko har virkelig formået at give CRM et løft i SAS,” siger Henrik Sølbeck-Nielsen, director CRM & Program Communication i SAS.
Han understreger, at årsagen til det afsluttede bureausamarbejde ikke skal findes i RelationshusetGekko, men hos SAS selv.
“SAS har forandret sig, og vi har nu på ét centralt sted samlet samtlige CRM-aktiviteter – både for Danmark, Norge og Sverige samt for de internationale markeder. Derfor har vi brug for et bureau, der i højere grad har en international profil, og som har en større kritisk masse i antallet af kompetencer, herunder også medarbejdere. I ekstreme peaks kan vi have fem internationale kampagner, der skal eksekveres på samme tid, og det er Relationshuset Gekko ikke helt gearet til,” siger Henrik Sølbeck-Nielsen.
Det er Wunderman derimod, og det er bl.a. årsagen til, at bureauet nu skal stå for SAS’ samlede CRM-aktiviteter.
Vejen til et nyt bureauvalg blev indledt med en screening af i alt 10 bureauer: SAS’ hidtidige 4 CRM-bureauer (foruden RelationshusetGekko var det RM Kaplan, DG og Crispin Porter & Bogusky) blev suppleret med 6 andre bureauer. På flyselskabets shortliste kom RM Kaplan, RelationshusetGekko, Wunderman samt et fjerde bureau, som Bureaubiz ikke har fået identificeret.
At to af de eksisterende bureauer kom så langt skyldtes, at SAS på daværende tidspunkt endnu ikke havde udelukket en løsning med 2 eller 3 bureauer. Men da man traf beslutningen om en central løsning, i Stockholm, var valget let.
“Vi er gået fra lokale bureauer til et internationalt team, der er vant til at arbejde på tværs af markeder. Teamet er sat op i Stockholm, nær hovedkontoret. Herfra kan der trækkes på ressourcer i andre lande, fortrinsvis Danmark,” siger Henrik Sølbeck-Nielsen.
Ansvarlige for SAS-teamet hos Wunderman bliver Victoria Selhammer, adm. direktør i Wunderman Stockholm, og Chandra Benjamin Mostov, partner i Wunderman København. I en fælles udtalelse lyder det:
“Vi har sammensat et skandinavisk team, der tilgodeser de særlige ønsker og krav, som SAS har, og vi glæder os meget over, at SAS har valgt Wunderman som fremtidig samarbejdspartner,”
Hos RelationshusetGekko siger adm. direktør, Maria Furbo, om afskeden med SAS:
“Så snart vi blev klar over, at antallet af leverandører skulle skæres ned, og at der fra SAS var et klart krav om repræsentation tæt på hovedkontoret i Stockholm, var det også klart, at den videre færd skulle ske uden os. Vi er selvfølgelig kede af at skulle stoppe seks års godt samarbejde med SAS, man har fuld forståelse for, at tingene ændrer sig, og at SAS nu har brug for et relationsbureau med en større repræsentation i Norden.”