SAS slækker på markedsføringen

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: SAS er under pres fra Norwegian samtidig med, at de neddrosler markedsføringen.

SAS’ reklameforbrug er faldet med 26 procent i de første tre kvartaler i år viser tal fra Gallup Adfact.

Ved at skære ’voldsomt’ i markedsføringen har SAS åbnet en sårbar flanke, mener Ole Kirchert Christensen, ejer og direktør af konsulentvirksomheden Travelbroker Nordic til Børsen.

SAS’ danske marketingdirektør, Robin Holmegaard Kristensen vil ikke udtale sig til Børsen om, hvilke konsekvenser spareplanerne får for markedsføringen, men siger:

”Det stemmer, at vores mediespend det seneste år er faldet lidt i Danmark, men vores budgetter er spredt ud over hele Norden, og det kan godt være, at en krone i en periode er bedre brugt i Sverige eller Norge end i Danmark”.

Han erkender dog, at SAS’ førerposition er under et historisk pres i hele Skandinavien og at der ikke tidligere har været en enkel aktør, der har presset SAS så meget som nu på hjemmemarkedet.

Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank siger til Børsen, at selv om SAS står med et stærkt image, fordi de har opbygget en position som et af Europas mest punktlige flyselskaber, så tror han alligevel, at Norwegian inden for maksimalt fem-seks år vil være større end SAS (Børsen Mediemarked, p. 8-9).