I disse dage for et år siden sagde Saxo Bank farvel til sit bureau gennem godt seks år, Hello Group, efter en bureaukonkurrence, som AdPeople Worldwide vandt foran andre internationale netværk og Hello Group.
Pitchen og det nye bureau afspejlede Saxo Banks internationale vækst og udvikling som globalt varemærke.
Det internationale udsyn har ikke ændret sig, men det har synet på leadbureau-tanken.
”Den gammeldags opfattelse af et bureau-samarbejde er, at det netop kun er ét bureau. Den moderne tilgang er at have et antal leverandører at kunne trække på. Det sikrer, at man altid rammer med de rette spidskompetencer, og at man betaler en reel pris pr. leverance,” siger Henrik Lykkesteen, CMO i Saxo Bank siden maj.
Betyder det farvel til AdPeople som leadbureau?
”Ja, som leadbureau, men ikke et farvel til AdPeople. Bureauet er en af vores Preferred Partners – og de øvrige er Think Digital, M2Film og Hello Group,” siger Henrik Lykkesteen.
Dermed får Hello Group og Saxo Bank atter papir på hinanden efter skilsmissen. Her er det bureauets indgående kendskab til banken og den finansielle sektor, der tæller. Think Digital har skarpe strategiske kompetencer, og M2Films force er den filmiske fortælling. AdPeople er uforandret globalt stærkt.
Bureauerne kan snildt have kompetencer, der lapper ind over hinanden. For konceptet om Preferred Partners er inspireret af Novo – uden sammenligning i størrelsen, understreger Henrik Lykkesteen.
Novo har sine foretrukne partnere på en rammeaftale – skal Saxo Banks bureauer også i miniudbud om opgaverne?
”Ja. Hvis det giver mening for os, så vil flere opgaver lægges i udbud hos vores preferred partners. Det vigtigste er, at vi altid vælger baseret på spidskompetencer og – selvfølgelig – cost,” siger Henrik Lykkesteen.
Så AdPeople får ikke nødvendigvis mindre at lave – men skal til gengæld kæmpe for den enkelte opgave?
”Korrekt. Og med vores kommende globale kampagne har vi lagt et nyt framework, et nyt perspektiv, der gør det lettere for os at hente forskellige leverandører ind, og lettere for de enkelte leverandører at arbejde med indholdet,” siger Henrik Lykkesteen.
Og netop den nye globale kampagne, der lanceres i slutningen af januar, er samtidig premiere på Saxo Banks nye tilgang til bureau-samarbejderne:
”Vi er selv kommet med ideen til den globale kampagne – der bringer vores stiftere, Lars Seier Christensen og Kim Fournais, mere i spil – og den idé er så herefter raffineret og viderebearbejdet af vores partnere, i dette tilfælde AdPeople og M2Film,” siger Henrik Lykkesteen.