Af Peter Engholm 25@mail.dk

Bankens forretningsmodel er udsat for hård kritik i pressen. Nu svarer man igen med annoncer - som banken selv har skabt. Bureauleder taler om at sætte sig mellem to stole.

I går tog Saxo Bank hul på en kampagne, der foreløbig varer ugen ud. Hver dag i Børsen, JP, Politiken og Berlingske bliver læserne præsenteret for banken, der i helsidesannoncer fortæller om “måden vi arbejder på, og hvordan vi tjener penge”.

Kampagnen kommer oven på, at bankens forretningsmodel er udsat for betydelig kritik i først og fremmest Børsen og Berlingske Tidende. Bl.a. har tidligere ledere udtalt sig anonymt, og tidligere kunder har skudt med skarpt. Et portugisisk finanshus har analgt erstatningssag og anmeldt Saxo Bank til politiet.

Annoncerne er skabt af banken selv, og der er tale om et bevidst fravalg af bureau.

“Vi har udarbejdet annoncerne inhouse, fordi der netop ikke er tale om reklame,” siger Kasper Elbjørn, der er pressechef i Saxo Bank.

Det er stadig betalt kommunikation i form af helsidesannoncer …

“Ja, korrekt, men baggrunden er, at de mange artikler om Saxo Bank har fået os til at indse, at mange ikke kender vores forretningsmodel. Derfor har vi udarbejdet en informationsserie, hvor vi nøgternt præciserer, hvad Saxo Bank står for, og hvad vores forretningsmodel er,” siger Kasper Elbjørn.

Men afsættet for annoncerne har været kritikken af jer …

“Det er ikke en svar-på-kritik. For de angreb, der har været rettet mod os, har vi kommenteret og svaret på i medierne. Vi har ikke følt et behov for at forsvare os, men et behov for åbent at informere, at vores forretningsmodel i virkeligheden er ret ukompliceret,” siger Kasper Elbjørn.

Kampagnen, der slutter med en rundtur – i annonceform, er sat til at vare ugen ud, men kan fortsætte om nødvendigt. Kasper Elbjørn oplyser, at det er planen at slutte kampagnen med et åbent hus-arrangement.

Hos Kommunikationsbureauet København, der senest har rådgivet Copenhagen Fur, som fik ørene i maskinen hos TV2 og Ekstra-Bladet, siger adm. direktør Sune Bang om Saxo Banks initiativ:

“De sætter sig umiddelbart mellem to stole. På den side er der transparens, og det er fornuftigt. Meldingen er “Vi er åbne. Kom at se,” og det er for så vidt helt fint – selv om man kan spørge sig selv, om der er så meget at se i selve banken. Det hele foregår jo bag linjerne. Men det mudrer til, når man i virkeligheden ikke kommunikerer “Kom at se”, men snarere siger “Sådan er vi, og sådan er det.” Det er information, snarere end invitation til en dialog, og oven i købet en lidt tung kommunikation,” siger Sune Bang.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club