Saxo Bank skifter bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Budgettet er globalt – men bureauet er dansk. Og selvom det er et af landets største bureauer, så bliver Saxo en af de store kunder.

Saxo er vokset internationalt, og det har skabt behov for et mere globalt orienteret bureau. Derfor har selskabet gennemført en bureaukonkurrence, der er endt med et bureauskift.

Saxo Bank har samarbejdet med Hello Group de seneste seks år, men skiftet indebærer dog ikke et farvel til den danske bureaubranche, for vinderen af konkurrencen blev AdPeople Worldwide.

”Omstruktureringen er en naturlig konsekvens af vores internationale vækst med mange nye kontorer rundt omkring på kloden og udvikling som global varemærke. Vi har ledt efter en samarbejdspartner med en global organisation – og et globalt workflow – der kan støtte op om vores markedsføring hele vejen rundt,” siger Romain Witomski, Global Head of Marketing og fortsætter:

“De seneste seks år har vi haft et rigtig godt samarbejde med Hello Group – og samarbejdet med AdPeople Worldwide er ikke motiveret af utilfredshed med Hello, men af vores ønske om at få mere synergi mellem markeder og kontorer.”

Hello Group deltog i konkurrencen – men var oppe mod mere globalt orienterede bureauer. Ud over AdPeople deltog internationale teams fra store og kendte internationale netværk.

“Vi er glade og stolte over at kunne vinde en konkurrence, hvor vi er oppe mod nogle af de netværk, som vi har stor respekt for,” siger Emre Gürsoy, der er President & COO for AdPeople Worldwide.

Budgettet er ikke oplyst – men formodes at være betydeligt. Det nærmeste, man kommer er, at Saxo Bank forventes at blive blandt AdPeoples store kunder. Bureauet er blandt Danmarks største – og man er i gang med rekruttering af nogle nye kompetencer.

Konkurrencen var umiddelbart udskrevet med henblik på at finde et nyt globalt kreativt leadbureau.

“Men opgaven kommer også til at omhandle en effektivisering af marketingprocessen og et fokus på at udnytte best practice på tværs af grænserne – et område, hvor vi jo har mange erfaringer fra vores andre store globale kunder,” siger Ronnie Job, der er CEO for AdPeople Worldwide, og fortsætter:

“Saxo Bank er en fascinerende virksomhed. Den er handlekraftig, professionel, ambitiøs og internationalt orienteret – og så har den stor selvtillid og lyst til at erobre verden. Det er en virksomhed, der matcher vores eget DNA godt.”

Hos Hello Group er adm. direktør Jakob Langemark selvfølgelig ærgerlig.

“Vi har været glade for at have Saxo Bank som kunde, men vi skilles i mindelighed. De ønskede et mere globalt bureau, og vi prøvede at aktivere vores netværk, men vi var oppe mod en hård konkurrence i forhold til AdPeoples ressourcer. Jeg tror da også, AdPeople har en chance for at øge omfanget af samarbejdet i forhold til, hvad vi kunne,” siger Jakob Langemark og tilføjer, at tabet af Saxo ingen konsekvenser får hos bureauet.

“Vi har vidst det i et stykke tid, og har været aktive på new bizz. Det er heldigvis lykkedes at lande to internationale kunder af pæn størrelse, så vi skal ikke ud i nedskæringer.”