Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Saxo Bank begrunder opsigelsen af Bjarne Riis sponsoratet med, at man havde en for snæver målgruppe. Men var det ikke en velkendt problemstilling ved indgåelse af sponsoratet?

To meget store sponsorater er på det seneste blevet opsagt: Kasi Group (Pandora) stopper hos Brøndby og Saxo Bank stopper hos Bjarne Riis.

Er der fællesnævnere mellem dem, er det, at de begge er blevet relativt kortvarige af sponsorater at være, og at ingen af dem fremtræder fuldstændig oplagte.

Faktisk kan man sige om Kasi Group, at det sponsorat mere ligner en rig mands legetøj (Kasi Groups ejer, Jesper Nielsen), mens Saxo Bank er en virksomhed med en snæver målgruppe, der er gået ud i et bredt sponsorat.

De to Saxo Bank stiftere Kim Fournais og Lars Seier Christensen, forklarede da også i fredags, at sponsoratet ikke har virket optimalt på den snævre målgruppe.

Men hvad er dog kommet bag på dem? Konstellationen snæver målgruppe/bredt sportshold var kendt på forhånd.

“Det kan du selvfølgelig sige. Men det er altid nemmere at se tingene bagefter, og vi havde nok ventet at få lidt mere ud af det end vi har”, siger Lars Seier Christensen.

Han understreger samtidig, at sponsoratet på ingen måde har været en fiasko.

“Vi har specielt i en række sydeuropæiske lande opnået en betydelig fremgang i vores kendskab. Selvfølgelig kan man sige, at det var fra et lavt udgangspunkt, men den er både 2 og 3-doblet. Samtidig har vi flittigt brugt sponsoratet til kundearrangementer og i en lang række kampagne-aktiviteter. og endelig har det også haft en intern værdi, så vi synes, det har været et godt samarbejde”, siger Lars Seier Christensen.

Men sponsoratet skal jo for det meste ses som en langsigtet investering, og hvis I har haft en god effekt på de første halvandet år, har I så overvejet, at det bliver i de kommende år, I for alvor kan begynde at høste effekten af samarbejdet?

“Det er ikke utænkeligt, at du har ret i, at vi ville kunne få en akkumuleret effekt. Men vi tror, vi kan få mere ud af pengene på anden vis. Der vil altid være en usikkerhed ved en sådan beslutning. Når vi investerer et beløb i et sponsorat, kan vi ikke vide, hvad der var sket, hvis vi havde investeret dem i noget andet. Og når vi vælger at forlade sponsoratet, kan vi ikke vide, hvad der vil ske, hvis vi i stedet var fortsat. Det er vores opgave at træffe den beslutning, som vi mener er den rigtige”, siger Lars Seier Christensen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club