Af Peter Engholm, journalist
Saxo Bank reklame

Denne gang må vi godt sige ”på en rejse”. For en film til Saxo Bank i Holland og Belgien er nu ude i bl.a. Australien, Frankrig og Danmark – ”Ikke planlagt, men dog gennemtænkt”.

En ny film fra Saxo Bank, Opportunities Since the Beginning, skal ”kommunikere på en helt anden måde, end banker normalt gør”. Det var ønsket fra bankens creative lead, Jeppe Baggesen, og det ser ud til at være blevet opfyldt.

Filmen er faktisk ikke helt ny, for den fik dét, der siden skulle vise sig at være en forpremiere i Holland og Belgien, hvor Saxo Bank er ved at etablere sig. Siden er filmen blevet lanceret Saxo Banks østeuropæiske markeder som Tjekkiet og Polen, mellemøstlige markeder som Dubai, samt Australien, Frankrig og Danmark. Og flere er på vej.

”De folk, der går på gangene i Saxo Bank, er primært valgt for deres evner inden for digital investering. De er ikke nødvendigvis kreative, og de skal have syn for sagn. Da de så, hvordan filmen performede i Holland og Belgien, fulgte de med. Filmen – og det mod, de viste i Holland og Belgien – er blevet en intern, kreativ ledestjerne,” siger Jeppe Baggesen.

Al klassisk tænkning udfordres
Filmen har tre scener; grotten, hvor mennesket lærer at beherske ilden, et auditorium, hvor Thomas Edison præsenterer lyspæren, og en rumhavn til fremtidens space-tourists.

”Ideen er: Hvad nu, hvis man havde været der, da store opfindelser blev præsenteret – og man kunne have investeret i dem? Den mulighed har investorer haft, siden Saxo Bank blev stiftet i 1992,” siger Jeppe Baggesen og tilføjer:

”For at få opmærksomhed skal al klassisk tænkning udfordres. Vi har et kreativt ønske om at få folk til at spærre øjnene op. Og det gør vi ikke nødvendigvis ved kun at fokusere på produktet eller ved at fortælle en joke.”

En trio står bag
Den globale film er dansk skabt: Af Saxo Banks interne kreative bureau sammen med Densou Createch Garage og produktionsselskabet Plotworks.

Createch blev stiftet for tre år siden med netop Saxo Bank som founding client og håndterer produktionssiden for banken. Plotworks har stået for produktionen og er gået til opgaven med Christian Lyngbye, tredobbelt guldløve-vinder i Cannes, som instruktør.

Også kreativt har filmen været på en rejse, hvor udgangspunktet var tæt på at være den førnævnte joke. Palle Diederichsen, managing director og partner i Createch, siger:

”Det begyndte som en sjov idé. Men hvis du ser filmen, er den ikke sjov, men snarere pudsig og med et glimt i øjet. Med Christian Lyngbye som instruktør lægges vægten netop på det episke snarere end det humoristiske.”

Saxo Bank har på stort set alle markeder udfordrerens rolle, og det skal kommunikationen afspejle. Palle Diederichsen siger:

”Alle har været involveret fra idé-udviklingen og med en fælles kontrol gennem hele processen. Danske brands har ofte svært ved at udtrykke sig globalt, men her – hvor vi endda er oppe i brand-sporet – er det relevant både globalt og lokalt. Det har været gennemtænkt.”

Stort vemod
Netop i disse dage er det med stort vemod og tilbageholdt åndedræt, at Tim Resdal, CEO i Plotworks, fortæller om filmens fysiske arnested; Ukraine.

”Vi skulle få produktionen til at matche de store ambitioner: I en grotte uden for Kiev var der allerede et film-set, auditoriet fandt vi på et ældre, men aktivt hospital, og rumhavnen tog afsæt i et tidligere Lenin-museum, som nu af gode grunde er omdøbt til Ukranian House. Vi havde 115 personer på settet, og 80 af dem var i kostumer. Christian Lyngbye tog derned en uge forinden for at forberede optagelserne.”

Ikke en 2’er, men …
Filmens succes har fået følger. Ikke at der kommer en 2’er, men der kommer mere af noget lignende. Jeppe Baggesen fra Saxo Bank siger:

”Saxo Bank fylder 30 år. Vi har været her i en hel generation, og det skal formidles med en global fortælling. Vi laver ikke en fortsættelse af den aktuelle film, men den tematiske fortælling fortsætter. Det var ikke planlagt, men det har været oplagt for os at tage elementer med videre.”

Se filmen her.

Creditlist

  • Client: Saxo Bank
  • Creative lead & Art Direction: Jeppe Baggesen & Camilla Holm
  • Agency Project Manager: Stephanie Stamper Olsen
  • Agency: Densou Createch Garage
  • Agency lead: Palle Diederichsen
  • Production company: Plotworks
  • Director: Christian Lyngbye
  • Exec. producer: Tim Resdal
  • Creative producer: Stig Lauritzen
  • Production strategy: Allan Andreasen
  • Production service: PSB Films
  • DOP: Peter Riis
  • Klip: Mikkel Hoff Andersen
  • VFX: Mikkel Hoff Andersen
  • 3D: Jakob Steffensen
  • Sound design: Karsten Dinesen, Sound Matters
  • Composer: Andreas Hald

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club