Saxo Banks kampagne: Desperat og spild af penge

Peter Engholm
25@mail.dk

Den aktuelle kampagne fra Saxo Bank er skabt af banken selv, men sparring udefra havde måske været en idé. To PR-eksperter er barske i deres kritik.

Saxo Bank er bureau for sig selv, skrev Bureaubiz i går, hvor Sune Bang, adm. direktør i Kommunikationsbureauet København, bedømte denne uges dagbladsannoncer for banken til et godt bud i disciplinen “sætte sig mellem to stole”.

Fornuftigt at melde åbent ud i en tid, hvor man er under heftig beskydning i medierne, men ikke tilstrækkeligt og troværdigt inviterende, mente Sune Bang.

Han var venlig i sin kritik, viser det sig – i al fald hvis man sammenligner med de vurderinger, som to PR-eksperter kommer med i Dagbladet Børsen.

“Når man bliver nødt til at ty til en annonce-kampagne for at få sit budskab igennem, er det som regel et udryk for en vis desperation. Det er et taberagtigt skaktræk, som Saxo Bank har valgt. Men det kan være den sidste udvej, hvis ikke man føler, at journalisterne vil høre på en,” siger Jens F. Kofoed, adm. direktør i Hill & Knowlton.

Over for Bureaubiz slog Saxo Banks pressechef, Kasper Elbjørn, ellers fast, at banken i medierne havde fået lov til at forklare sig – men ikke nok til at overflødiggøre “nøgtern information”, som han sagde.

Og lige meget hjælper det tilsyneladende, for også Jess Myrthu, kommunikationsrådgiver i Jøp, Ove & Myrthu, kalder kampagnen spild af penge.

“Det budskab, Saxo Bank forsøger at komme af med, er rettet mod professionelle investorer. Almindelige mennesker forstår det ikke, og de professionelle ved jo godt, hvad det handler om. Så annoncerne hverken forværrer eller forbedrer Saxo Banks image,” siger Jess Myrthu.