Årets shortliste fra Advertising Effectiveness Award (AEA) viser sig at være meget jævnt fordelt både blandt bureauer og annoncører. På bureausiden er & Co. som – efterhånden – vanligt i front. Men med deres tre shortlister er det kun én shortliste foran Wibroe, Duckert & Partners, OMD Danmark, Orchestra og DDB Cph, Uncle Grey, Hjaltelin Stahl, Envision, PHD og Robert/Boisen & Like-minded – der alle tegner sig for to nomineringer.
Kræftens Bekæmpelse-Trygfonden er den eneste annoncør, der figurerer mere end en gang på listen.
Høj frekvens og højt niveau – igen
Ligesom det har gjort sig gældende det sidste år for flere af de andre store awardshows, har AEA i år modtaget flere indsendelser end tidligere. Samtidig meldes der – som vi også har hørt fra andre awards – om et niveau der for tiden fortsætter med at stige år for år.
AEA-juryen mødtes i går, tirsdag, og efter et sejt langt stræk fandt de frem til de udvalgte arbejder. Juryformand Jan Vendelbo fortæller:
“Efter et langt arbejdstræk har vi nu fundet årets shortliste, bestående af 20 rigtig, rigtig gode cases. Der har generelt været et meget højt niveau blandt alle indsendelserne, og det har været svært for juryen at vælge de bedste ud. Men det er nu alligevel lykkes, og vi er meget tilfredse med de 20 cases, der honoreres med en plads på shortlisten til AEA 2017.”

AEA-Juryformand Jan Vendelboe er imponeret over årets indsendelser til Advertising Effectiveness Award.
Årets AEA-jury består af:
Jan Vendelbo (juryformand), adm. direktør, Spies, og Head of Brand & Marketing, Thomas Cook Northern Europe
Karen Frøsig, adm. direktør, Sydbank
Jens Visholm, koncerndirektør, Coop
Jesper Bjerre, direktør, AP Pension
Mette Maix, CEO, Flying Tiger Copenhagen
Mogens Bjerre, Associate Professor, CBS, Department of Marketing
Kim Nøhr Skibsted, Group Vice President, Grundfos Holding.
AEA 2017 – shortliste:
Kampagne: Individual Expressionism – Leveraging art and fashion to drive growth
Kunde: Bolia
Bureau: UncleGrey
Do it forever – En effektiv trilogi med en happy ending
Kunde: Spies
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded, Vizeum
Kampagne: Mindre hud i solen
Kunde: Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden (Solkampagnen)
Bureau: & Co.
Kampagne: We Will Rise Again.
Kunde: Hummel
Bureau: Envision
Kampagne: The Journey Is On
Kunde: Københavns Lufthavn
Bureau: Hjaltelin Stahl, PHD og PrimeTime
Kampagne: GoT#7 – Be Prepared
Kunde: HBO Nordic
Bureau: Konstellation&Republica, React
Kampagne: DEAS puster liv i ejendomsforvaltning
Kunde: DEAS A/S
Bureau: Umwelt
Kampagne: En for alle – alle for en
Kunde: Tuborg
Bureau: Wibroe, Duckert & Partners, PHD
Kampagne: Nederen Forældre 3
Kunde: Rådet For Sikker Trafik & TrygFonden
Bureau: & Co. og Orchestra
Kampagne: Købers Marked
Kunde: Volkswagen Personbiler Danmark
Bureau: OMD Danmark, DDB Copenhagen, Subsero
Kampagne: SPAR En af de lokale
Kunde: SPAR
Bureau: Another
Kampagne: Eksperimentet der gik galt med vilje
Kunde: Interflora
Bureau: Brandhouse, MediaCom
Kampagne: Matilde Flip
Kunde: Arla Matilde Kakaomælk
Bureau: Hjaltelin Stahl, Carat
Kampagne: Lige Over Grænsen – et underholdningsbrand er født
Kunde: Fleggaard
Bureau: UncleGrey
Kampagne: Gør det selv mesterskaberne – re-branding af Silvan med sociale medier som omdrejningspunkt
Kunde: Silvan
Bureau: Envision, MEC
Kampagne: Du kan redde liv
Kunde: TrygFonden
Bureau:We Love People, Orchestra
Kampagne: The DNA Journey
Kunde: Momondo
Bureau: & Co.
Kampagne: Når du ikke er på Facebook for sjov…
Kunde: Kims
Bureau: Wibroe, Duckert & Partners
Kampagne: Spritstiv Speeddate
Kunde: Kræftens Bekæmpelse / TrygFonden
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded, PHD
Kampagne: The Fast News
Kunde: McDonald’s Danmark
Bureau: OMD Danmark, DDB Copenhagen