Se den her – efterfølgeren til verdens bedste reklamefilm

Peter Engholm
25@mail.dk

Volvo Trucks og Forsman & Bodenfors har skabt en episk serie af reklamefilm. Nu kommer en efterfølger, som to danske bureaufolk giver deres lyn-anmeldelse af.

Volvo Trucks lancerer i dag filmen The Casino oven på den voldsomt populære Live Test-serie, der kulminerede med Cannes Lions’ ultimative anerkendelse: Grand Prix i Film (og Cyber) for The Epic Split – filmen, som på nærmest naturstridig vis fik Jean-Claude Van Damme, Enya og Volvo Trucks til at gå op i en højere enhed.

Nu kommer så den selvstændige efterfølger. Live Test-serien er afsluttet, men produktfordelene bliver fortsat fortalt. Denne gang sker det på den røde løber i San Remo, på den italienske Riviera, med en tilgang, der er velkendt i dagens reklame; prankvertising og skjult kamera.

To danske bureaufolk – hhv. en kreativ og en strateg – Nicolai Stahl fra Hjaltelin Stahl og Søren Christensen fra Robert/Boisen & Like-minded, har set filmen og giver her deres umiddelbare vurdering – vel at mærke efter begge at have lovprist Live Test-serien og The Epic Split:

”Ualmindelig stor ros til en kampagne, der formåede at skabe enorm opmærksomhed for et produkt med interesse på linje med tagpap,” siger Nicolai Stahl.

”Vi taler geniale produkt-demoer, og The Epic Split er en nærmest ultimativ reklame – og den seneste års absolut bedste,” siger Søren Christensen.

Ingen af dem kan imidlertid holde den udelte begejstring oppe. Søren Christensen først:

”The Casino er ikke en dårlig film, men tal om ”den svære 2’er”, når den kommer på bagkant af hele seks film i Live Test-serien. The Casino er mere reklamet. Jeg savner dramaet, noget vildt, og jeg savner i dén grad forløsningen – filmen stopper på en nå-ja agtig måde.”

Og Nicolai Stahl siger:

”Det er en sjov film, men jeg tænker: Er vi gået glip af en fed reklamefilm her? For The Casino sætter sig mellem to forsæder: Den er nærmest for flot graded og cinematorisk til at være en skjult kamera-film, og ikke gennemført som reklamefilm. Men måske har de sat en ny standard for prankvertising.”

Han tilføjer:

”Ideen med at køre en lastvogn ind på den røde løber er så god, at den kunne have været eksekveret som en superflot klassisk reklamefilm med en stjerneinstruktør og skuespillere.”

Filmen er en del af lanceringen af Volvo Trucks’ nye gearkasse I-Shift DC – den første af sin slags i verden, hedder det i en pressemeddelelse fra Volvo Trucks. Teknologien svarer til den, der allerede bruges i sportsvogne, men Volvo Trucks er den første producent i verden, der har udviklet denne type gearkasse til serieproducerede tunge lastvogne.

”Netop den kobling ville jeg gerne have fået fortalt tydeligt – og kort. Og måske skulle vi have set parkeringsvagten køre af sted med lastvognen på en dramatisk måde for at forløse filmen bedre,” siger Søren Christensen.

The Casino har premiere i dag og kan ses her:

https://www.youtube.com/watch?v=NpoBwFD1D5k