I USA har Omnicom netop vundet McDonald’s fra Publicis på et løfte om at bygge “….a new agency of the future for us,” som det lød på AdAge fra selskabets CMO, Deborah Wahl.
“This agency of the future really has digital and data at the heart, which allows us to be customer obsessed at a whole new level in everything that we do,” lød det videre.
I Danmark har MyResearch giver annoncørerne mulighed for at pege på, hvilke bureauer, de mener i særlig grad har bud på fremtidens udfordringer.
“Nævn op til 3 navngivne bureauer……som du synes har været ekstraordinært gode til at imødekomme bureaubranchens udfordringer og markedsudviklingen generelt?”
McDonald’s fokus på kunderejsen samt digital og data skinner klart igennem i forhold til de to topscorere.
På en meget klar førsteplads finder man Hjaltelin Stahl med Magnetix på andenpladsen – og begge bureauer markerer sig stærkt på omnichannel.
Top 3 på spørgsmålet kom til at se således ud:
(tallet er procent, blandt dem der har nævnt minimum et bureau)
- Hjaltelin Stahl, 16
- Magnetix, 9
- &Co, 8
Hjaltelin Stahl topper MyImage blandt reklamebureauer, mens Magnetix topper hos de digitale bureauer. Så selvom det ikke er umiddelbart sammenlignelige analyser, så flugter de dog meget godt hinanden.
Derfor er det også bemærkelsesværdigt, at nr. 2 på MyImage blandt reklamebureauer, Kunde & Co er røget noget længere ned af listen. Bureauet er en del af en større gruppe af bureauer, der ligger tæt, men man skal samtidig være opmærksom på, at der er tale om et relativt lille antal respondenter på hvert bureau.
“Det er ca. 2/3 af annoncørerne, der har angivet minimum et bureausvar, og det er jo også et resultat i sig selv, at et relativt stort antal annoncører ikke synes, de har haft noget på hjertet i dette spørgsmål,” siger adm. dir. Mogens Østergaard og fortsætter:
“Selvom det er små tal, så er det et fuldstændigt åbent spørgsmål, hvor man uhjulpet skal angive nogle bureaunavne. Det gør hvert enkelt svar mere stærkt, og kigger man på Hjaltelin Stahls niveau, så er det på den baggrund meget flot. Magnetix’ placering er dog ikke mindre flot. Reklamebureauer er mere kendte end digitale bureauer, og Hjaltelin Stahl er mere kendt end Magnetix, så en del af forklaringen på forskellen på de to bureauer ligger her.”
146 annoncører har svaret på spørgsmålene i CMO Trendanalysen. Det er en svarprocent på 34. Analysen kan købes hos MyResearch. Kontakt Mogens Østergaard på mo@myresearch.dk