Af Peter Engholm 25@mail.dk

Museernes portrætmalerier er 200-300 år gamle selfies, tænkte Olivia Muus, der til daglig er AD’er på SeLigeMig. Med en venindes hjælp gjorde hun malerierne til selfies – og til et globalt fænomen.

Det første bidrag – taget på SMK – til dét, der nu er museum of selfies.

Skal man spille fornærmet over at ligge efter Obama i ABC Worldnews’ nyhedsstrøm (efter godt et minut i indslaget), eller skal man knibe sig selv i armen og tænke, at dét her er godt nok gået stærkt – og stort?

Ideen er enkel – og fængende: At få gamle portrætmalerier til at se ud som om, at de laver en selfie. Det var netop, hvad en dansk kreativ, Olivia Muus, tænkte og gjorde, da hun sammen med veninden Sophie Hotchkiss var på Statens Museum for Kunst i sidste måned.

”Portrætmalerier er jo 200-300 år gamle selfies – med pensler i stedet for iPhones. Jeg tog et billede af min venindes hånd foran et maleri, og det blev til et sjovt projekt for mig,” siger Olivia Muus.

Men enkle og fængende ideer har potentialet til at blive globale, og veninden lagde godt en uge senere billederne på Reddit, og så tog det fart.

”Jeg fik en besked fra min veninde: Det er på forsiden af Reddit, det er set af en million. Og pludselig lå der en mail fra The Independent om et interview, og jeg var på ind i flyveren fra Amsterdam og stressede – for Norwegians wifi virkede ikke, og jeg skulle lægge det på Tumblr. Jeg landede, lavede projektet til museum of selfies – så alle kan bidrage, med mit håb om at gøre det til et stort, fælles museum. Og med et ekstra håb om, at folk går mere på museum,” siger Olivia Muus.

Begge håb er på kort tid gået i opfyldelse – båret frem af en udtalt omtale:

”CNN i Mexico har fortalt om museet, og det har været i nyhederne overalt – i USA, i Spanien, Polen, England. På Huffington Post blev der spurgt, om jeg havde brugt flash. Det har jeg ikke, og jeg lægger ikke op til, at nogen i projektet skal genere eller irritere andre. Man skal være med på legen, og det er heldigvis også mange, der er – også museer. Flere museer lægger selv selfies på, og National Portrait Gallery har tweetet, at museumofselfies-billeder er lovlige på deres museum,” siger Olivia Muus.

Hun er til daglig AD’er på SeLigeMig – bureauet, der i denne uge vandt Auroraprisen 2014 med en Mads Nørgaard-annonce – men museum of selfies er ikke som sådan bureau-relateret.

”Jeg tjener intet på projektet, men det er sjovt og lærerigt – og på den måde giver det mig virkelig noget. Jeg kan også bruge det i mit portefolio, og SeLigeMig kan selvfølgelig også fortælle kunder om museet,” siger Olivia Muus.


Kommentarer

  1. Det er da den fedeste ide, jeg har ser i lang tid. Tillykke med det.
    Hils på bureauet.
    Jens Hagbard

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club