Asbjørn Dencker Mangs Sørensen blev i forrige måned student fra Skanderborg Gymnasium, men hvis der skal fremhæves en karakter, så er det hans personlige: Han har siden 1.G arbejdet på et projekt, der på nonprofit vis kan gøre både annoncører, forbrugere og NGO’er glade.
Platformen, NGO Millionaire, viser brugeren reklamer. Når brugeren trykker på reklamen, kvitterer annoncøren kontant: Den ene halvdel af annoncekronerne går til den NGO, brugeren selv har valgt at støtte, og den anden halvdel går til et lille, ugentligt lotteri.
De tre deltagende NGO’er er Dansk Flygtningehjælp, Læger uden grænser og Børnefonden.
”Det er reklame med mening – og en fordel for både annoncører, brugere og NGO’er. Når brugeren med sit klik på reklamen støtter et selvvalgt, godt formål, så er den negative distance til markedsføringen vendt til noget positivt,” siger Asbjørn Dencker Mangs Sørensen.
Når brugeren klikker på reklamen, deltager man samtidig i et tirsdagslotteri om 1.000 kr. Og når præmiepuljen er fyldt, bliver driftsomkostningerne til NGO Millionaire dækket – og herefter går alt overskud til de tre NGO’er.
”Min far har fundet projektet, som vi nu skal ud og markedsføre. Det sker viralt, med Facebook – med både en introfilm og en kortere reklamefilm, 100 ambassadører – der uddeler T-shirts, plakater og flyers – og vi skal selv på en rundtur og fortælle om NGO Millionaire,” siger Asbjørn Sørensen.
Rundturen omfatter også møder med annoncører-in-spe. Foreløbig er ca. 15 annoncører gået ind i NGO Millionaire-projektet, der også har sin egen hjemmeside.