Seat: Danmarkspremiere på augmented reality

Peter Engholm
25@mail.dk

Bureaubiz-læsere kender augmented reality, og nu bliver det en del af kampagnen for Seat, som dels kalder det en premiere, dels spår begrebet et gennembrud.

Tilbage i maj 2009 på Bureaubiz nævnte Tobias Rosenberg, partner i Kommunikationsbureauet København, begrebet augmented reality og et par arbejder, hvor det var blevet brugt.

“Der er ikke meget idé i det endnu, men jeg glæder mig til at skulle bruge det,” skrev han.

Siden fulgte Ask Møller, interactive manager hos Sunrise, op med en række eksempler på denne forøgede eller forstærkede realitet, hvor billeder af virkeligheden forenes med digital information.

Nu trækker Mediacom så begrebet lidt tættere på – i form af den aktuelle Seat-kampagne, hvor også freelancerne Marie Mark og Mikkel Jangaard er med indenover.

Fra i dag kan danskerne – bevæbnet med en smartphone – gå på jagt efter tre animerede insekter: En spansk flue ved navn Pablo, en tysk målerlarve ved navn Fritz og en dansk myg ved navn Knud. Dele af universet er i augmented reality, hvor de animerede insekter placeres i gadebilledet, uden at det kan ses med det blotte øje. Kun gennem din smartphone kan du se det.

“Det her er helt nyt i Danmark, og vi er stolte af at være de første, der vover augmented reality herhjemme. Efter selv at have set ting og sager placeret i den virkelige verden gennem min egen telefon er jeg sikker på, at der kommer mere af det. Augmented reality giver nogle spændende muligheder for at involvere vores kunder på måder, jeg ikke har set i Danmark før”, siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen, adm. direktør for Seat i Danmark.

Kampagnen er et integreret reklame-univers, hvor de tre animerede insekter dukker op på tv, net, mobil og i gadebilledet – samt Seats 24 forhandlere.

Enhver med en Android eller iPhone kan deltage ved at hente applikationen Seat Chase på Android Market eller App Store. Det gælder om at finde et af insekterne. Når man er 10 m eller tættere på et af insekterne, trykkes der på insektet på skærmen – og man er med i konkurrencen om et rejsegavekort på 10.000 kr. Se en demofilm her.

Mobiltelefonen tager samtidig et billede af insektet i den virkelige verden, der gemmes i telefonen, og som kan deles på Facebook.

Konkurrencen kører fra i dag og frem til den 7. marts.