Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

TV 2, JP/Politikens Hus, Berlingske Media, Børsen, Jysk Fynske Medier og Sjællandske Medier står bag en ny digital reklameplatform, hvor annoncørerne er ”garanteret en dansk, journalistisk kvalitetskontekst og fuld valuta for pengene.”

I slutningen af 2019 annoncerede TV 2, JP/Politikens Hus og Berlingske Media, at de ville udvikle en ny, digital reklameplatform med garanti for dansk kvalitetskontekst og effekt for annoncørerne.

Første version af platformen, der hedder Publisher Platform er nu klar, og i mellemtiden er Børsen, Jysk Fynske Medier og Sjællandske Medier kommet med i den forening, der driver platformen.

”Med den store tilslutning til Publisher Platform kan vi nu tilbyde et virkelig stærkt, dansk alternativ til Facebook og Google. Sammen repræsenterer vi en dækning på mere end 90 pct. af den danske befolkning over 15 år. Med den nye platform slipper annoncørerne for usikkerhed om, hvor de optræder – her er nem og enkel adgang til de danske mediehuse, og garanti for kun at optræde i en dansk, journalistisk kvalitetskontekst, siger Kenneth Brenøe, der er head of digital sales & digital ad development hos TV 2 og, som er formand for foreningen.

Platformen løser cookie-udfordringen
For at målrette annoncerne mod forbrugerne benytter man sig af en særlig indholdskontekst i stedet for at bruge cookies, fortæller Dorthe Bjerregaard-Knudsen, koncerndirektør i JP/Politikens Hus og bestyrelsesmedlem i foreningen.

”Kontekstuel målretning løser den aktuelle udfordring med, at flere og flere brugere siger nej tak til cookies, hvilket reducerer annoncørernes dækning ved traditionel målretning ganske betragteligt. Kontekstuel målretning fungerer på tværs af alle devices og begrænses ikke af ITP, hvilket igen styrker bredden i dækningen ved indkøb på platformen.”

Publisher Platform bliver drevet af en non-profit forening. Hvert deltagende medie varetager fortsat selv sine egne salgsaktiviteter, og der oprettes ikke noget fælles salgsteam på tværs af medierne. Men platformen er fælles, og det samme er kravene til kvalitet og transparens.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club