Udbyttet for danske bureauer var pauvert ved Cannes Lions. Men selv om festivalen netop er forbi, så er der stadig udbytte at hente – på Cannes-seminaret “How to build an agency from scratch” blev der nemlig udloddet et ret kontant udbytte, nemlig én million dollar.
MDC Partners, selskabet bag bureauer som Crispin Porter + Bogusky og Krishenbaum Bond Senecal & partners, nøjedes nemlig ikke med at berette om, hvad de har gjort, men opfordrede også andre til at gøre dem kunsten efter.
På seminaret i fredags lancerede man “Million-Dollar Challenge”, hvor alle med en forretningsidé til et nyt bureau kan deltage. Ideen til udfordringen opstod, da Chuck Porter – formanden for Crispin Porter + Bogusky – skulle forberede sig på seminaret.
“Hvorfor ikke gøre det interaktivt og finde ud af, om der er nogle, der vil bygge deres eget bureau op fra bunden,” siger Chuck Porter til New York Times.
Helt deres eget bureau bliver det ikke for vindernes vedkommende. Million-Dollar Challenge vil på baggrund af de indsendte forslag vælge et finalefelt på ti og præmiere mindst ét med en million – eller fem med én mio. hver, hvis ideerne er til det – i bytte for 51 pct. af det nye bureau.
Udfordringen gælder alle – også inden for MDC-bureauerne, for som Chuck Porter siger med et glimt i øjet, så er en tredjedel af et bureaus medarbejdere i færd med at planlægge at sige op for at starte eget bureau.
Drømmene kan udleves – og nok så væsentligt; planerne kan indsendes – på denne adresse startup@mdc-partners.net inden udgangen af oktober.