Selv-vælger i web tv-reklame virker

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Ad Selector er netop lanceret i Storbritannien. Nu viser en omfattende undersøgelse blandt 90 annonceformer på web-tv, at et valg mellem tre spots virker bedst.

I sidste uge omtalte vi Ad Selector, som web-tv selskabet SeeSaw har lanceret i Storbritannien. Her kan brugeren selv vælge den reklame, hun vil se, før programmet streames.

Valget står mellem tre forskellige annoncør-spots, og når “forbrugeren styrer oplevelsen af reklamen, øger det vedkommendes engagement og købsintension”. Sådan sagde web-tv selskabets head of adversiting, og det kan enhver jo påstå – også fordi forskellige analyser og undersøgelser inden for web-tv ikke har leveret entydige beviser på, hvilke formater der virker bedst.

Men nu viser en omfattende undersøgelse fra Publicis-ejede VivaKi, at der er noget om snakken.

VivaKi, der i Danmark er repræsenteret via Starcom og ZenithOptimedia, har på internationalt plan testet ikke færre end 90 forskellige annonceformer med en række store udbydere og annoncører, bl.a. Microsoft Advertising, YouTube, Kraft Foods, Mars og P&G. Over 47 mio. brugere har været involveret i testen, der kiggede på annonceformater på hhv. korte- og lange indholdsklip, men på tværs af disse er der én klar vinder.

“Det drejer sig om formatet, hvor brugerne inden det ønskede video-klip inden for 10-15 sek. aktivt kan vælge mellem tre forskellige annoncørsspot. Formatet ligner meget det, vi i dag kender som web-tv standard herhjemme, nemlig Pre-Roll – men med én væsentlig forskel; muligheden for at brugeren selv kan vælge blandt tre annoncører,” siger digital manager ved Starcom Danmark, Ulrik Kristensen.

Valget mellem flere annoncører øger sandsynligheden for, at brugerne finder den ene relevant, og dette bruger-vælger format har markant bedre performance end traditionelle pre-roll annoncer på alle testede parametre.

“Således så man et løft i Top-of-mind awareness på de brugervalgte annonceklip på hele 288 pct., mens man så en klik-rate, der var mere end 200 pct. højere. Dette format har internettets interaktionsmuligheder og tager stadig fra tv-annoncering med på nettet. Brugerne føler en højere form for indlevelse og valgmulighed og vil samlet set giver en bedre brugeroplevelse,” siger Ulrik Kristensen.