Serie: Min danske Cannes-favorit

David Asmussen, kreativ dir. i Halbye Kaag/JWT

112 danske arbejder er med på verdens største reklamefestival, Cannes Lions, der begynder på søndag. En række bureaufolk peger på deres favorit – første bud er den forbudte rejse.

Blandt 112 danske bidrag vil der sikkert være job på listen, jeg har overset, men skal jeg skyde fra hoften og finde min danske Cannes-favorit, så vil det være baseret på dem, jeg kender og kan huske.

Det, der ofte har størst indvirken, er reelt ikke selve eksekveringens niveau, men kategorien, som jobbet er sendt ind i. For eksempel er det sværere at vinde i print i “household/detergents” end at vinde i de mindre oplagte kategorier, f.eks. “promotions”.

Hvis man lægger det filter på, så vil en SEAT-film have sværere ved at vinde end en IKEA – Sunny Beach. Seat vil konkurere med nogle af største produktions-budgetter, der er dernede – kun overgået af “Alcoholic” og “Clothing”.

Som et skud fra hoften er det nemmere at identificere shortlisterne. Det er dem, der instantly fanger dommerne, enten via Deres håndværk, Deres nye måde at eksekvere på, Et kendt produkt – eller deres originalitet i ideen.

Og der vil de oplagte danske bidrag være:

Mosquito fra O&M, Bee Race fra &Co., Interuption fra Hjaltelin og IKEA fra Hjaltelin.

Fakta vil nok stadig gøre sig bemærket, fordi de evner at angribe den kategori så anderledes end resten af branchen.

Når IKEA er oplagt, så skyldes det også, at den har en historisk god hitrate. Det skader ikke at have historikken med sig. Man kan være grov og sige, at f.eks. Adidas nogle gange kommer på en shortliste alene fordi, det er Adidas. Men i IKEAs tilfælde er ideen relevant og sjovt eksekveret. “She want’s a Brandt” ryddede hylderne for nogle år siden, og den er lidt i samme farvand.

Og så er der dem, der er svære at vurdere – herunder CBB Jaws og Fleegaard. De kan falde begge veje, måske en shortliste, men jeg tvivler på, at humoren fanges ligeså godt i Asien og Sydeuropa, som den er blevet i Danmark.

En personlig favorit er “Don’t rely on Cupid” fra RBLM, men skal jeg sætte penge på noget, så vil det være Ikea – Sunny Beach testen. Den er – hvad angår kategori, eksekvering og branding – det sikreste bud. Her er den.

Held og lykke til dem alle.

Creative Circle og reklamebureauet Reputation inviterer til Cannes Predictions 2010 – den danske udgave af et internationalt arrangement, hvor det gælder om at forudsige hvilke kampagner, der vil blive belønnet med Cannes-løverne.

Arrangementet finder sted 

torsdag den 17. juni i hhv. Odense, Århus og København.

Kl. 09.30-11.00, Cinemateket, Gothersgade 55, 1123 København K

Kl. 10.00-12.00, Café Biografen, Brandts Klædefabrik, 5000 Odense C

Kl. 16.00-18.00, Recommended, Filmbyen 4, 8001 Århus C

For yderligere oplysninger: Thomas Sonberg, Reputation,


ts@reputationcph.com

 eller Camilla Møller, Creative Circle,

camilla@creativecircle.dk