Sex i webannoncer giver øget trafik – og lavere pris

Peter Engholm
25@mail.dk

Tillid er godt, og tillid kombineret med sex er umiddelbart bedre. Cornell University har undersøgt, hvad der sker, når man giver sin web-annoncering et skud sex.

Tillid er en grundsten for kommerciel succes på nettet, fastslår Cornell University i en undersøgelse offenliggjort på Science Direct. Her nævnes “shopping aggregator” websites som eBay, der gør det muligt at måle tilliden til sælgeren i form af købernes ratings.

Og nu kaster Cornell så sex med i ligningen. Det sker i et eksperiment på netop eBay, og forskerne når frem til, at den høje tillid kombineret med en “eksplicit seksuel illustration” resulterer i en dramatisk forøget auktions-trafik.

Dette gælder uanset, om produktet henvender sig til mænd eller kvinder.

Men kombinationen tillid og sex har en ulempe: Den øgede trafik medfører ikke en højere pris. Tværtimod: I de fleste tilfælde gik det illustrerede produkt for et lavere bud end tilsvarende produkter uden denne form for billed-hjælp.

Konklusionen for undersøgelsen kunne passende være: Sex sælger – men til en lavere pris.