Årets shortliste ved Creative Circle Award er i sagens natur altid ny, idet den anerkender det bedste kreative arbejde, der har været indrykket det seneste år.
Men afsenderne er for størstedelens vedkommende gamle kendinge – med både større og mindre bureauer, der før har gjort sig gældende på shortlister.
Derfor er der – med den største respekt, naturligvis – ikke meget nyt ved at notere sig, at &Co, Robert/Boisen, Mensch og Halbye Kaag JWT gør sig gældende.
Mere nyt kan det være at kigge på de nominerede, som ikke er bureauer – og som tilmed gør sig gældende uden for de mere personorienterede håndværkskategorier.
Her springer følgende trio i øjnene; Kristoffer Gandsager, Mikkel Møller og Michael Langhoff – samt to kunder, hvor den ene er ny, og den anden desværre er død.
Kristoffer Gandsager har tre-dobbelt nominering for sin jobsøgning, der ikke blot skaffede AD’eren opmærksomhed, men også det eftertragtede job i Sverige.
Opmærksomheden var både af svensk og dansk karakter – inkl. denne artikel på Bureaubiz – og en præsentation af præstationen kan ses her:
Ideen med at gøre jobsøgningen til en pris-uddeling, Sweden’s Most Gästvänliga Agency, er shortlistet i Self promotional i både Reklame og Digital samt Special Circle i Digital.
Special Circle gives til det arbejde, der er en banebrydende idé – et arbejde, der ikke er til at komme udenom. Man kan ikke selv sende ind i til Special Circle, det er i stedet det enkelte jurymedlem, der på selve jurydagen personligt vurderer, om et arbejde uanset kategori gør sig fortjent til at blive indstillet til en Special Circle.
Kristoffer Gandsager er dog ikke uvant med nomineringer, endsige priser, men det har været for sit virke som senior art director for Robert/Boisen, og så er vi tilbage ved de gamle kendinge.
Gandsagers nominerede jobsøgning gav pote hos Crispin Porter + Bogusky i Göteborg.
En anden solist (og ADer), der kæmper mod bureauer på shortlisten, er Mikkel Møller, der er nomineret i Posters & POS og Ambient i Reklame-kategorien – for hhv. Alis Skategear og Copenhagen Skatepark. Sidstnævnte er fremhævet på Ads of the world.
Navnet er uvant på bureau-listen, men ikke på short- og vinderlisten, idet Mikkel Møller i sin tid på DDB vandt flere priser for bl.a. Alis.
Mikkel Møller og Alis blandede sig også i seneste folketingsvalg, da de traditionelle valgplakater fik et utraditionelt understel i form af en plakat-under-plakaten, så kandidaten fremstod med skateboard og håndtegn.
Blandt de tre nominerede til Special Circle, reklame, ses Michael Langhoff. Skulle han vinde, så har han desværre ikke kunden at glæde sig sammen med. Kunden er nemlig Jens Mikkelsen, reklamefilm-instruktøren, der nåede at instruere over 300 reklamefilm, inden han i 2009 døde af lymfekræft.
Før sin død nåede han at gøre et album klar, som et band af gode venner efterfølgende indspillede. Coverbilledet af Jens Mikkelsen er stærkt bevægende.
På kundesiden ses en række store annoncører og brands som Google, McDonald’s og Maersk – men i Special Circle, Digital, samt Service driven apps & utilities dukker Set Snail op.
En ung Aarhus-baseret virksomhed, der udvikler apps og games, og som bl.a. tæller tidligere Hello Monday-medarbejdere. Pack a Puzzle er premiere-produktet, og med dobbelt-nomineringen må man siges at være kommet godt i gang.