Sidste år vandt Saatchi Guld i Radio. I år blev det ikke engang til en shortliste

Peter Engholm
25@mail.dk

Reklamefestivalen i Cannes startede barkst for de danske bureauer. Foreløbig er 88 danske arbejder i 7 kategorier blevet vekslet til 8 nomineringer.

“Om jeg er overrasket? Nej. Er vores arbejder bedre i år end sidste år? Ja.”

Saatchi & Saatchis kreative direktør, Simon Wooller, leverer både spørgsmål og svar, efter at bureauets indsendte arbejder i radiokategorien i Cannes Lions ikke formåede at komme på shortlisten.

“Forrige år vandt vi bronze i Cannes med Sprite Zero, og sidste år blev det til både guld og sølv. Nogle jurymedlemmer vil måske mene, at vi har vundet tilstrækkeligt allerede, mens andre medlemmer bare slet ikke kan lide vores arbejder,” siger Simon Wooller.

Med 19 arbejder topper Saatchi & Saatchi – sammen med &Co – de danske bureauers indsendelses-hitliste. Og selv om det er mange arbejder, så har bureauet skåret til i udvælgelsen. Internationalt bruges entry-kontoen på Cannes, mens Creative Circle er Saatchis hjemlige satsning.

“Vi indsender ikke marginal-arbejder, men dem, som vi mener har en chance for at klare sig,” siger Simon Wooller.

Bureauet står for 3 af de foreløbig 8 danske shortliste-placeringer, der kom ud af de første 7 kategorier. D.v.s. at 88 ud af 159 arbejder allerede er blevet vejet – og fundet for let.

&Co har sendt lige så meget ind som Saatchi – men foreløobig uden resultat. To andre flittige indsendere – Robert/Bosien & Likeminded samt Uncle Grey fik hver to shortlister.

Alle tre Saatchi-shortlister var for Supersonics, fordelt med to nomineringer i promo og én i direct. Her er situationen den omvendte sammenlignet med Sprite Zero: The Supersonics blev afvist ved døren til Creative Circle, men er altså gået i finalen ved reklame-VM i Cannes.

“At være på shortlisten er en stor glæde. Det beviser, at man ikke blot har forstået kategoriens mekanismer, men også har eksekveret den omhyggeligt. Om det herefter bliver til ædelt metal eller ej, betragter jeg som et lotteri, for det kan være alt muligt forskelligt, der bestemmer vinderne,” siger Simon Wooller.

The Supersonics var en radioføljeton, der henvendte sig til bureaubranchen – en BtB-idé for Supersonic Cph, som Saatchi løb tekstmæssigt i gang og afsluttede. Indmellem var der ikke færre end 15 kreative fra andre bureauer inde som forfattere i en stafet, der kørte over 14 afsnit.

Det bliver en lang takketale, hvis Supersonic ender med at få opgraderet sine shortlisteplaceringer.

I Mediakategorien blev Uncle Grey eneste danske shortliste. Man kan måske spørge, hvor mediabureauerne er blevet af i denne kategori, men reelt var kun fire af 16 indsendte bidrag fra mediabureauer.

På shortlisten i Cannes Lions

Promo

  • Robert/Boisen & Like-minded – Suzuki – Gas station
  • Robert/Boisen & Like-minded – Puma football – Xray under the skin
  • Saatchi & Saatchi – Supersonic Cph – Supersonics (corporate image & info.)
  • Saatchi & Saatchi – Supersonic Cph – Supersonics (best use of digital media)

Outdoor

  • Bark Copenhagen – Scotts nordic – Tall tree
  • Uncle Grey – Unilever – Axe running

Direct

  • Saatchi & Saatchi – Supersonic Cph – Supersonics (corporate image & info.)

Media

  • Uncle Grey – Unilever – Axe running