Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Google har offentliggjort listen over de danske reklamefilm, der har gjort det bedst på Youtube i 2016.

Når Google skal kåre de bedste danske reklamefilm på Youtube i 2016, så kommer der ikke noget særligt stort sammenfald med de film, som juryerne i de kreative konkurrencer vælger.

Det er således formentlig utænkeligt, at Googles vinder vil komme bare i nærheden af at score en kreativ pris.

Men der er selvfølgelig også stor forskel på metoden. Google beskriver selv deres metode således:

“YouTube Ads Leaderboard 2016 fremhæver de YouTube-annoncer, som brugerne har taget bedst imod i 2016. Annoncernes rangering er bestemt af en algoritme, der indregner forskellige faktorer, der hver på deres måde er et signal om brugernes præferencer, herunder engagement (watch time, likes, delinger), antal views, og fastholdelse (hvor mange procent af videoen, brugerne har set).”

Der er dog blevet plads til nogle af de film, som i 2016 har trukket stor opmærksomhed og vundet priser – og de må jo så siges at have klaret sig særdeles godt, når de kan gøre sig gældende både i de kreative konkurrencer og Googles algoritme.

Her er listen

 

  1. Nescafe. Ved du hvordan man høster kaffebønner?

  1. Spies. Do it forever

  1. After Eight. 1. søndag i advent

  1. Legoland. Årets nyhed i Legoland

  1. Clash of clans. Hog Rder 360

  1. Galbani. Tiramisu, madskole

  1. Volkswagen. Pakkeboksen

  1. Elgiganten. De nyeste nye nyheder

  1. Momondo. The DNA Journey

  1. Ford. Gulddreng – Guld jul.

  1. Dong Energy. Vil du se udsigten….

12: Pandora

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club