Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Brancheklip: A.P. Møller Mærsk har under hans tid som ansvarlig for koncernens kommunikation åbnet sig stadigt mere op. Men journaliststanden har ikke kvitteret for indsatsen.

Hvis man synes, det er interessant, hvad journalister mener om virksomheders kommunikationsafdelinger, topledelserne og deres image, så er der masser af læsestof i dagens udgave af Berlingskes Nyhedsmagasin.

Bladet har en specialrapport baseret på en analyse fra Aalund, hvor over 300 journalister bedømmer 55 virksomheder.

Førstepladsen er næppe den store overraskelse. Novo Nordisk har altid været noget af en darling i kommunikationsmæssig forstand. Lego og Novozymes på 2. og 3. pladsen er også virksomheder med et stærkt image og en topledelse, der nyder respekt.

Analysen rummer tre hovedparametre:

  • Kommunikationsafdelingen
  • Topledelsen
  • Virksomhedens image

Det er på den første man finder nogle mere overraskende resultater. Længere nede af listen – på en samlet 35. plads finder man Danmarks største virksomhed, A.P. Møller-Mærsk, der går tilbage fra en 30. plads.

Og kigger man på bedømmelsen af kommunikationsafdelingen, så lander den på en delt sidsteplads med ejendomsmæglerfirmaet Estate.

Da Niels Smedegaard Andersen overtog ledelsen af A.P. Møller-Mærsk hentede han Danske Banks markante kommunikations- og marketingansvarlige, Steen Reeslev til koncernen, og siden har man åbnet mere og mere op.

Men åbenbart ikke på en måde, der har tilfredsstillet journalisterne. Når det gælder virksomhedens image, scorer den væsentligt bedre – en 11. plads – men hverken topledelsen eller kommunikationsafdelingen får et stærkt skudsmål. Topledelsen dog noget bedre end kommunikationsafdelingen.

Steen Reeslev vil ikke kommentere på analysen, før han kender præmisserne, hvilket først sker senere i dag.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club