Af Peter Engholm 25@mail.dk

85 pct. af alle købsbeslutninger træffes af kvinder, og den midtjyske by og dens bureau gør derfor en kommune-kampagne til en veninde-hvervning. Godt set, undtagen farvevalget?

“En kommune har typisk sat et årligt beløb af til at få trukket folk til kommunen. Og pengene går typisk på at indrykke annoncer i nabokommunernes aviser – med kommunen som afsender. Det første modige træk hos Silkeborg bestod i at fjerne kommunens navn,” siger Henrik Christensen, hovedmand i netværksbureauet Brandstifter, der står bag Silkeborgs aktuelle hvervekampagne.

Hovedelementet i kampagnen er en flyttekasse – 1.000 i alt – med “goodies, gavekort og gode grunde til at flytte til kommunen” indeni og tegningen af en smilende kvinde udenpå.

Kampagnen hedder “Silkeborg kalder”, og det er i grunden misvisende, for det er kommunens kvinder i alderen 25-45 år, der kalder på deres veninder – i form af at sende en flyttekasse.

“85 pct. af alle købsbeslutninger træffes af kvinder. Og bliver vi ved procenterne, så er 75 pct. af alle kvinder i vores målgruppe på Facebook – 6.000 ud af i alt 8.000. Vi tog hul på kampagnen på gågaden i Silkeborg, hvorefter den fortsætter på Facebook. Og der er en helt anden troværdighed i, at kvinder anbefaler deres kommune over for deres veninder end eksempelvis avisannoncer og brevfletning. Det sker ud fra devisen om, at hvis jeg liker dit brand over for mine veninder, så er det ikke fordi, at jeg ka’ li’ dit brand, men fordi jeg ka’ li’ mine veninder,” siger Henrik Christensen.

Der er sat små 400.000 kr. af til kampagnen, der i første omgang er blevet en intern succes.

“På blot 2 kampagnedage er 250 af de 1.000 venindekasser sendt af sted, så vi forventer at få afsendt alle kasser. Og vi får mange henvendelser fra erhvervs- og kulturlivet i kommunen, der gerne vil med i kommende kasser,” siger Henrik Christensen.

Er mændene målgruppen i næste bølge?

“Det vil være oplagt – at mændene, med fodboldbilletter og lokal øl, kan nikke til den beslutning, kvinden allerede har taget. Vi er glade for denne “kassetænkning”, men kampagnen er viral – forstået sådan, at den lever sit eget liv. Vi har ikke på forhånd besluttet os, hvad vi gør herfra,” siger Henrik Christensen.

Silkeborgs borgmester var klædt i sort og lyserødt ved kick-off – der var pink balloner, og flyttekasserne har pink print – helt ærligt …

“Lyserød er et lidt banalt farvevalg, men vi tænkte, at lige oven på Giro’en, hvor hele Midtjylland var i lyserødt, går det nok. Jeg ved godt, at der er mænd på københavnske bureauer, der til hverdag går i lyserøde skjorter, men lyserød er nu engang en kvindefarve – hvor stereotypt, det end kan være,” siger Henrik Christensen.

Kampagnen kan ses på Facebook.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club