Silvan er Danmarks mest digitale byggemarked

Peter Engholm
25@mail.dk

Men baggrunden er billig, for byggermarkederne halter bagefter i forhold til at udnytte de digitale muligheder – som ellers må siges at være oplagte over for en “Gør det selv” målgruppe.

Byggemarkedernes kunder gør det selv, men gerne med kyndig bistand fra byggemarkedet og andre gør-det-selv’ere. Den situation er oplagt til det digitale univers – alligevel halter byggemarkederne bagefter digitalt.

Byggemarkederne ligger således i den dårligste fjerdedel af feltet blandt 21 brancher i Det Digtiale Sundhedstjek, som analysefirmaet MyResearch har lavet i samarbejde med mediabureauet Starcom.

Branchen har en digital performance score på 31 pct. – det er det halve af sundhedstjekkets topscorere.

Byggemarkedernes lave score i Det Digitale Sundhedstjek dækker bl.a. over, at under halvdelen har en aktiv tilgang til søgeord, og at blot 13 pct. har et dialogforum og brugerfeedback.

Her er der ingen, der blogger eller chatter, og byggemarkederne har hverken en Facebookgruppe eller en iPhone-app.

“De 31 pct. for branchen stemmer godt overens med mit indtryk. Byggemarkederne har ikke rykket hurtigt på dette felt. Og det kan undre, når man f.eks. ser på erfaringerne med vores egen webshop i Silvan. Den har givet os blod på tanden, for den vokser hurtigere end udviklingen i både vores butikker og markedet under ét,” siger Thomas Juul, der er indkøbs- og marketingdirektør i Silvan.

Han kan så til gengæld glæde sig over, at Silvan topper blandt byggemarkederne med en performance score på 49 pct., hvilket kan ses i forhold til Nykredits 79 pct., som Bureaubiz omtalte i forrige uge.

Det er da også en førerposition, som han har et nuanceret forhold til:

“Det er glædeligt, at vi topper listen. Det matcher for så vidt vores ambitioner, for vi vil have Danmarks bedste byggemarkeds-site. Men med en score på 49 pct. er der godt 50 pct. tilbage, så vi har et stykke endnu,” siger Thomas Juul.

Silvans nærmeste konkurrenter, hvad angår digital formåen, er XL Byg, Carl Ras og Stark. Samtidig har Silvans score været konstant i forhold til tilsvarende måling i det tidlige forår. I samme periode er XL Byg steget fra 36 til 45 pct. – et ryk, der ikke er gået ubemærket hen hos konkurrenten.

“XL Byg ånder os i nakken. Tillkke med indsaten, det er godt gået – og det er samtidig med til at skærpe vores indsats. Vi har rigtig mange ting i gang, men lige for øjeblikket tager vi små skridt og griber de bolde, der er lige for,” siger Thomas Juul.

Dette er den anden artikel på Bureaubiz på basis af Det Digitale Sundhedstjek. Den tredje kommer i december.

Om Det Digitale Sundhedstjek

Mere end 120 danske virksomheder inden for 21 forskellige brancher er evalueret ift. deres anvendelse af de digitale muligheder. Den samlede digitale performance udtrykkes i den Digitale Performance Score (=DPS) der er et objektiv mål for virksomhedens anvendelse af de digitale muligheder. DPS beregnes som en vægtet score, hvor de 22 performance kriterier er tildelt individuelle vægte afhængig af vigtigheden af de enkelte kriterier.

Herefter ganges virksomhedernes performance på, der bortset fra SEO & Facebook fans er dikotome variable, dvs. enten anvender virksomheden den digitale mulighed eller også gør den ikke.

DPS ligger i mellem 0-100%, hvor 100% udtrykker at virksomheder udnytter alle de digitale muligheder, som undersøgelsen evaluerer. Den højest opnåede score til dato er 79% (Nykredit Bank).

Følgende byggemarkeder indgår i Byggemarkedernes Digitale Sundhedstjek: Silvan, XL Byg, Carl Ras, Stark, Jem & Fix, Bygma, Bauhaus og Johannes Fog.