Af Peter Engholm 25@mail.dk

”Gi’ 3 år med en Volkswagen” er en facebook-kampagne ledsaget af et par film med et glimt i øjet. Den slutter i dag - med en vinder som dog har udfordret PR-planerne.

Godt 13.000 fans af Volkswagen Denmark har hver nomineret en person, der fortjener at vinde en VW i tre år. Kampagnen blev indledt i slutningen af august – med et Facebook-site og nogle film – og de mange nomineringer opfylder ganske vist succeskriterierne, men de tørre tal er … tørre.

For hvad der skulle have været en overskudsagtig kommunikation, er endt med at blive en mere delikat sag. Blandt de mange nominerede skulle man stemme på den person, der mest af alle fortjente at vinde.

“Historien blev mere alvorlig, end jeg umiddelbart havde regnet med. For der var mange nødråb, og de fik generelt mange stemmer. Her kan man virkelig tale om værdigt trængende,” siger Søs Righolt Ilum, pressechef og PR-manager i Volkswagen.

Og netop PR-værdien i vinderen kan ikke udnyttes helt som tiltænkt. For i dag skal Volkswagen så til Hvidovre for at overrække en bil i tre år til vinderen – som kan komme til at lyde som en ugebladskliché, men er aldeles autentisk: Charlotte, enlig mor til to, og med en livstruende bindevævssygdom.

“Det gode ved historien er naturligvis, at det er en person med et virkeligt behov, der vinder den. Vi binder en stor lyseblå sløjfe om, og det bliver hendes bror, Jesper, der står som den glade giver, for det var ham, der nominerede hende. Der bliver jubelscener og gode billeder, men vi skal kommunikere historien på et knivsæg, for vi bør ikke miste den etiske balance. Med hendes sygdom in mente vil vi ikke køre et stort kommercielt show på hende,” siger Søs Righolt Ilum.

Hun erkender, at vinderen var en overraskelse for Volkswagen.

Hvad havde du da forventet?

“En glad dreng, der nominerede en ven, som havde lånt hans bil pænt mange gange – og drengen havde måske lavet en fed video. Men det blev ikke den muntre og overfladiske vinder, men en fortælling, der stikker noget dybere. Charlotte har fået næsten 3.000 stemmer, altså også fra folk uden for hendes vennekreds, og det er i sig selv et ganske sympatisk træk,” siger Søs Righolt Ilum.

PR-afslutningen på kampagnen må, med den overraskende men velfortjente vinder, formuleres anderledes:

“Nu bliver historien en anden – én med fokus på hendes sygdom. Og det er bestemt ikke en dårlig historie, men det var ikke én, vi havde i tankerne, da vi lancerede kampagnen,” siger Søs Righolt Ilum.

Jespers begrundelse for, hvorfor hans søster Charlotte skulle have en VW via Facebook:

“For nogle få år siden kollapsede min søster Charlotte bag rettet og hendes bil blev totalskadet.Charlotte slap med nogle små skrammer, men årsagen skulle selvfølgelig findes. Efter mange tests fik hun konstateret et hjerteproblem, og skulle i en alder af 30 år have en pacemaker. Hun har en bindevævssygdom, der ud over at forsage hende mange smerter, stille og roligt angriber hendes egen krop indefra.

Charlotte er et rigtigt dejligt menneske der altid hjælper andre hvor hun kan, også selvom hun måske skulle tænke lidt på sig selv og slappe lidt af.

Som alene-mor med to små børn (1 og 5), daglige indkøb og ture til hospitalet i både Hvidovre-, Gentofte- og København har hun brug for at få lidt hjælp i hverdagen. En bil ville hjælpe med at få hverdagen til at hænge sammen og få hende til at slappe mere af, så hun kan pleje sig selv og sine sygdomme, og have mere kvalitetstid sammen med hendes dejlige børn.”

Kommentarer

  1. Hej
    Jeg syntes at det er dårligt af Volkswagen bare at lave regelsættet om midt i konkurrencen, da vi alle har brugt utrolig mange timer på at samle stemmer, hvilket vi ikke havde gjort hvis vi vidste at det skulle være en tragisk historie for at vinde. Jeg har selv fundet min far død da jeg var 20 år og ødelagt min skulder hvilket har gjort at jeg ikke kunne arbejde som murer mere, min point er at næsten alle har haft det svært på et tidspunkt i deres liv. så næste gang VW laver en konkurrence så skal de holde sig til deres regelsæt, og ikke lave det om. jeg har mistet meget for VW efter dette. Dette er ikke en kritik af Charlotte som helt sikker fortjener den bil men udelukkende en kritik af VW.
    Hilsen Sten Jacobsen nr. 3 i konkurrencen

  2. Kære Steen Jacobsen.
    Vi forstår udemærket, at du er bitter over “kun” at blive nummer tre i konkurrencen. Men faktum er, at Volkswagen ikke har ændret i regelsættet for konkurrencen, der lød:”De 5 nomineringer, som ved afstemningsperiodens afslutning har fået flest stemmer forelægges en jury, som bestemmer konkurrencens vinder på basis af den mest originale nominering.” Du kan være uenig i afgørelsen, men der er ikke ændret i reglerne fra Volkswagens side. Vi er selvfølgelig kede af, hvis du har haft en dårlig oplevelse. Men vi kan kun kåre én vinder og det blev Charlotte.

    Med venlig hilsen
    Søs Righolt Ilum,
    Pressechef Volkswagen

  3. Efter at have fulgt historien i medierne, synes jeg at historien er endt med at være aldeles fremragende og positiv – for både Volkswagen og alle os andre. I øvrigt altid dejligt at se hvordan tingene kan ændre form undervejs ude i virkeligheden – og lykkes. Her er en liste fra AdAge over virksomheder, hvor det ikke lykkedes helt så godt: Social media Screw-Ups: http://slidesha.re/bW78y0

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club