Sjovt VW-tiltag blev lige lovlig alvorligt

Peter Engholm
25@mail.dk

”Gi’ 3 år med en Volkswagen” er en facebook-kampagne ledsaget af et par film med et glimt i øjet. Den slutter i dag – med en vinder som dog har udfordret PR-planerne.

Godt 13.000 fans af Volkswagen Denmark har hver nomineret en person, der fortjener at vinde en VW i tre år. Kampagnen blev indledt i slutningen af august – med et Facebook-site og nogle film – og de mange nomineringer opfylder ganske vist succeskriterierne, men de tørre tal er … tørre.

For hvad der skulle have været en overskudsagtig kommunikation, er endt med at blive en mere delikat sag. Blandt de mange nominerede skulle man stemme på den person, der mest af alle fortjente at vinde.

“Historien blev mere alvorlig, end jeg umiddelbart havde regnet med. For der var mange nødråb, og de fik generelt mange stemmer. Her kan man virkelig tale om værdigt trængende,” siger Søs Righolt Ilum, pressechef og PR-manager i Volkswagen.

Og netop PR-værdien i vinderen kan ikke udnyttes helt som tiltænkt. For i dag skal Volkswagen så til Hvidovre for at overrække en bil i tre år til vinderen – som kan komme til at lyde som en ugebladskliché, men er aldeles autentisk: Charlotte, enlig mor til to, og med en livstruende bindevævssygdom.

“Det gode ved historien er naturligvis, at det er en person med et virkeligt behov, der vinder den. Vi binder en stor lyseblå sløjfe om, og det bliver hendes bror, Jesper, der står som den glade giver, for det var ham, der nominerede hende. Der bliver jubelscener og gode billeder, men vi skal kommunikere historien på et knivsæg, for vi bør ikke miste den etiske balance. Med hendes sygdom in mente vil vi ikke køre et stort kommercielt show på hende,” siger Søs Righolt Ilum.

Hun erkender, at vinderen var en overraskelse for Volkswagen.

Hvad havde du da forventet?

“En glad dreng, der nominerede en ven, som havde lånt hans bil pænt mange gange – og drengen havde måske lavet en fed video. Men det blev ikke den muntre og overfladiske vinder, men en fortælling, der stikker noget dybere. Charlotte har fået næsten 3.000 stemmer, altså også fra folk uden for hendes vennekreds, og det er i sig selv et ganske sympatisk træk,” siger Søs Righolt Ilum.

PR-afslutningen på kampagnen må, med den overraskende men velfortjente vinder, formuleres anderledes:

“Nu bliver historien en anden – én med fokus på hendes sygdom. Og det er bestemt ikke en dårlig historie, men det var ikke én, vi havde i tankerne, da vi lancerede kampagnen,” siger Søs Righolt Ilum.

Jespers begrundelse for, hvorfor hans søster Charlotte skulle have en VW via Facebook:

“For nogle få år siden kollapsede min søster Charlotte bag rettet og hendes bil blev totalskadet.Charlotte slap med nogle små skrammer, men årsagen skulle selvfølgelig findes. Efter mange tests fik hun konstateret et hjerteproblem, og skulle i en alder af 30 år have en pacemaker. Hun har en bindevævssygdom, der ud over at forsage hende mange smerter, stille og roligt angriber hendes egen krop indefra.

Charlotte er et rigtigt dejligt menneske der altid hjælper andre hvor hun kan, også selvom hun måske skulle tænke lidt på sig selv og slappe lidt af.

Som alene-mor med to små børn (1 og 5), daglige indkøb og ture til hospitalet i både Hvidovre-, Gentofte- og København har hun brug for at få lidt hjælp i hverdagen. En bil ville hjælpe med at få hverdagen til at hænge sammen og få hende til at slappe mere af, så hun kan pleje sig selv og sine sygdomme, og have mere kvalitetstid sammen med hendes dejlige børn.”