Skæve film skal sælge det – meget – stille liv på de danske øer

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

”Man skal lige vænne sig til livet på en ø” er payoff’et for Rederiet Færgen og fem danske øer. Kampagnen er skabt af Robert/Boisen som et modtræk til vandlande og temaparker.

Robert/Boisen & Like-minded har været på ø-hop i Danmark, nærmere bestemt Bornholm, Samsø, Langeland, Als og Fanø. Hertil sejler det nyligt-fusionerede Rederiet Færgen, som i denne uge søsætter en kampagne om øernes tiltrækningskraft.

“Sammen med Red Associates, der foretog analyserne, har vi fastslået, hvad der kendetegner de danske øer: Naturen, det tilbagelænede og det stille og rolige liv – et liv, der uden for højsæsonen er meget stille. Og det er denne mulighed for at komme helt ned i tempo, der er den appellerende kontrast til en fortravlet hverdag,” siger Kim Boisen, adm. direktør i Robert/Boisen.

De fem øers primære offering er en god ramme for at være sammen med hinanden, hvad enten hinanden er et par eller en familie – den type rammer findes også i Thailand og på Maldiverne, medgiver Kim Boisen, her er det bare lige ved siden af.

Er det charmen ved Udkants-Danmark, I skal markedsføre?

“Det er modsætningen til industrialiserede ferieformer som vandlande, temaparker og monster-resorts. På øerne har du muligheden for den uspolerede og ægte afslapning. Dertil kommer en anden observation; flere af disse øer er nogen, du sejler ud til. Det gør noget mentalt ved folk – du kan ikke lige tage hjem, men må vente på færgen. Du kapper så at sige forbindelsen,” siger Kim Boisen.

Med pay-off’et “Man skal lige vænne sig til livet på en ø” skildres en række sammenstød mellem turisters forventninger om neonlys og færdigpakket underholdning og øernes – mildt sagt – fredsommelige gør det selv-atmosfære.

Den første film kan ses her.

Rederiet Færgen karakteriserer filmene som skæve, og marketingchef Pernille Lydolph siger:

“Ved at benytte det humoristiske element, får vi også understreget, at der på øerne hersker en særlig mentalitet, som ofte er eksotisk i sig selv.”

Tv-reklamerne vil i første omgang vises på regionale TV2-kanaler, og den øvrige markedsføring vil ske i landsdækkende dagblade og på rejse- og forbrugersites.