Skagen vil være globalt livsstilsbrand

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Med nye amerikanske ejere bliver der sat turbo på det oprindeligt danske brand. Skagen Design vil udvide sortimentet og åbne 200 egne butikker på globalt plan.

Skagen Design vil gerne ændre sig fra et lille dansk ur- og smykkefirma til at blive et globalt livsstilsbrand.

”Vi har længe drømt om at gøre Skagen til et livsstilsbrand med alt fra lædervarer til tøj og interiør. Den proces kan vi nu accelerere”.

Sådan siger Steen Albrechtslund, der er senior vice president hos amerikanske Fossil, som for et år siden købte virksomheden for omkring 1,3 mia. kroner af det danske ægtepar Charlotte og Henrik Jorst.

Sortimentet bliver i første omgang udvidet til at inkludere tasker, punge og andre lædervarer, men senere vil man indlemme mange flere kategorier i sortimentet:

”Senere forventer vi at lancere tøj af forskellig slags, eksempelvis tørklæder, trøjer og bukser – både til mænd og kvinder. Livsstilsprodukter til hjemmet såsom kaffekander, porcelænskrus og andet er også på tegnebrættet”, siger han til Berlingske.

Samtidig vil Skagen åbne omkring 250 nye butikker på globalt plan for at kunne præsentere produkterne i rammer, der matcher Skagens enkle og stilrene design. I dag findes der 12 Skagen-butikker.

De første butikker vil åbne i Europa og baggrunden for dette er, at brandet har sit stærke udgangspunkt i Europa, hvor man regner med at kunne slå igennem i stor skala inden for en overskuelig tidshorisont.

Steen Albrechtslund er ikke bange for at komme til at udvande brandet, når man udvider med så mange forskellige produktkategorier:

”De tidligere ejere Henrik og Charlotte Jorst er involveret i produktudviklingen i dag. De har hele filosofien inde under huden og kender brandet ud og ind. Derfor er de tilknytte som brand-ambassadører og konsulenter og deltager i produktudviklings- og marketingmøder”.

Målsætningen er at Skagen Design ved udgangen af 2017 skal nå en milliard dollars i omsætning.

Amerikanske Fossil, der er en global design-, marketing- og distributionsvirksomhed har i forvejen over 500 butikker i 120 lande  og sælger livsstilsprodukter som ure, smykker, solbriller, accessories, tasker, tøj og sko til både mænd og kvinder (Berlingske Business, p. 14-15).