Skarpt opgør mellem teleanalytiker og DDB

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Reklamebranchen har kostet teleaktionærerne dyrt, lyder det fra telenalytikeren John Strand som kommentar til en kronik fra DDBs Poul Mikkelsen. Kim Jong Andersen giver ham svar på tiltale.

Poul Mikkelsens kronik i Børsen – som også blev bragt på Bureaubiz – der var en reaktion på topchefers udmelding i Børsen om, at de nedprioriterede markedsføring og branding, udløste i første omgang nogle positive kommentarer fra andre reklamefolk.

Efterfølgende har der dog udviklet sig en skarp debat mellem teleanalytiker John Strand på den ene side og Kim Jong Andersen, der er direktør for integration og digital udvikling på DDB og endvidere deler kontor med Poul Mikkelsen på den anden side.

John Strand, som ofte bliver brugt som kommentator vedrørende telemarkedet i de store dagblade, revser både DDB og Kunde & Co for deres reklameindsats for telekunder, og mener generelt at hele branchen har kostet televirksomhedernes aktionærer mange penge.

Teleanalytikeren skriver blandt andet til Kim Jong Andersen: “Eller skal jeg sige det på en anden måde, så er der omvendt proportionalitet mellem det teleselskaber bruger hos din branche og hvor godt de klarer sig”.

Kim Jong Andersen er selvsagt ikke enig i teleanalytikerens betragtninger og det fyger derfor frem og tilbage med argumenter, mediaspending og hvilke selskaber, der klarer sig bedst. Se debatten her.

Diskussionen slutter (indtil videre?) med, at Strand skyder hårdt direkte på Poul Mikkelsen og han påstår, at da Poul Mikkelsen og DDB havde TDC som kunde, fejlede de fuldstændig:

“Hvis du ser på TDC i den periode, hvor Poul Mikkelsen var brand ansvarlig så er det den periode hvor TDC klarede sig dårligt på mobilområdet – det var den periode hvor TDC´s andel af gross adds (nye kunder, red.) faldt fra over 40% til under 5%.