Føtex’ og Bilkas guldmærker er en succes, skriver Jyllands-Posten. Konceptet med at kunne købe kvalitetsgryder og -pander med guldmærker og til 70 procent af prisen, har tiltrukket titusindvis af nye kunder og skabt ekstra salg.
”Vi kan se fra kundeundersøgelser, at mange forbrugere har foretrukket Føtex og Bilka pga. kampagnen. Samtidig viser vores analyser, at en del kunder kommer lidt ekstra i indkøbskurven for lige at få det sidste guldmærke med”, siger Jean Ladehoff, der er indkøbsdirektør for nonfood i Dansk Supermarked, til avisen.
Ideen kommer fra Dansk Supermarkeds topchef, Per Bank, og han brugte den også i sin tid hos Tesco i England. Både her og i Danmark blev han mødt med skepsis – i særdeleshed hos sine kollegaer i ledelsen for Tesco. Men det har vist sig, at ideen var god.
I Danmark løb supermarkederne hurtigt løb tør for gryder og pander, og der er solgt gryder og pander for mere end 150 mio. kr.
Succesen er også kommet bag på detailhandelsekspert Bruno Christensen. Han mener, at det er kundernes smag for gode tilbud samt den gode kvalitet på gryderne og panderne – som er af mærket Thomas Cook & Pour – som er årsagen til succesen.
Dansk Supermarked har efterfølgende solgt Zwilling-knive med rabat og guldmærker og det har også været meget populært. Næste kampagne indebærer billige kufferter (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 5).