Af Peter Engholm 25@mail.dk

Zupa og Recommended går fra hinanden. Samtidig opstår et nyt stort bureau, Spring, idet Recommended går sammen med Kernel Simpatico.

Opdateret (igen – denne gang om ejerkredsen. Se nederst). Danmarks største bureau, Zupa og Recommended, går fra hinanden, idet Zupa nu har købt sig ud og fremover står helt på egne ben igen – efter godt fire års fællesskab med Recommended.

Manglende stordriftsfordele og ambitions-forskelle mellem det Aarhus-baserede Recommended og det København-baserede Zupa gives som grund.

“Med det samme navn og det samme ejerskab har vi ikke kunnet betjene konkurrerende kunder. Og vi har ofte, af denne grund, måtte takke nej til at deltage i konkurrencer. Et andet væsentligt motiv for at opdele de to virksomheder er ønsket om at rykke ejerskabet tættere på beslutningerne.,” siger Albert Funder, der hidtil har været direktør i ZupaRecommended Aarhus.

Selv om de to bureauer splittes op ejerskabsmæssigt, forventer begge parter dog, at samarbejdet vil fortsætte på samme niveau som i dag:

“Vi er rigtig gode til at arbejde sammen på de kunder, der efterspørger specialiserede kompetencer. Og der vil samarbejdet selvfølgelig fortsætte. Men det er altså ikke noget krav, at man har et fælles ejerskab, for at man kan drage nytte af hinandens kompetencer,” siger Lars Tversted, medstifter af – og adm. direktør i – Zupa.

Recommended kommer ikke til at være single, for i samme åndedrag præsenteres en ny fusion – i form af Spring, som er Recommended og Kernel Simpatico – to andre bureauer, der også udspringer fra Aarhus, og som gik sammen for otte måneder siden.

“Spring har det set-up, der skal til for at agere lead-bureau på højeste niveau i dag i et marked med komplekse marketingydelser,” siger Peer Brændholt, øverste chef for Spring, til Markedsføring.

Recommend-direktør Albert Funder bliver adm. direktør for Spring Aarhus.

Zupa Recommended havde i seneste regnskabsår en bruttoavance på godt 157 mio. kr. – ca. 25 mio. kr. mere end Kunde & Co – og et underskud på næsten 11 mio. kr. 

Fremover noteres Zupa til 35 medarbejdere, og Spring til 115.

Da Kernel og Simpatico fusionerede tidligere på året, blev medarbejdertallet oplyst til 54 i alt. Så Recommended ser ud til at have bidraget med ca. 60 medarbejdere til Spring-fusionen.

Med en Zupa-flok på 35 har Zupa Recommeded haft ca. 100 medarbejdere ved skilsmissen. I seneste regnskabsår havde bureauet gennemsnitligt 223 medarbejdere – det var så før Bilkas farvel, og dengang var forventningen, at dette farvel ville bringe bureauet ned på ca. 150 medarbejdere. Men bureauet blev altså decimeret yderligere efter Bilka-bruddet.

11 mænd – hhv. 5 og 6 – ejer de to bureauer. I Zupas ejerkreds er – udover Lars Tversted – Jesper Thomsen, Per Lobedanz, Flemming Holm og Petter Pablo Sommerfelt-Venegas, mens Spring ejes af Peer Brændholt, Jens Hjorshøj, Albert Funder, Mogens Kristensen, Mads Mikkelsen og Lars Bo Hansen.

“Spring ejes for 2/3 vedkommende af det tidligere Kernel Simpatico – i form af Jens Hjortshøj og mig – mens det tidligere Recommended ejer 1/3 fordelt på fire tidligere partnere herfra. Jens Hjorshøj er fortsat majoritetshaver, men vi har fortsat et løbende generationsskifte for øje, og derfor bliver hans andele løbende købt op,” siger Peer Brændholt til Bureaubuz.

Kommentarer

  1. Spændende udvikling. Til lykke til alle. Stor anerkendelse for Spring-navnet. Fint at man ikke var fristet til at kalde bureauet Kernel Simpatico Recommended – eller endnu værre: KSR. Spring er dynamisk og positivt. Uanset om det udtales på dansk eller engelsk. Which is it – by the way, Peer?

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club