Skilsmisse mellem Sepia-partnerne

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Sepia og DBB ønsker at integrere de to bureauer mere i dagligdagen. I den sammenhæng har adm. dir. Jan Olsen valgt at forlade Sepia. Tore Pein Jensen bliver ny i Sepia-ledelsen.

Det er formentligt et af de længstvarende partnerskaber i den danske reklamebranche, der slutter med Jan Olsens afgang som adm. dir. for Sepia.

Han, Per Djervig-Chamby og Lars Bo Appel har været sammen i 20 år og har gennem årene bygget et bureau, som i lange perioder har været i en klasse for sig selv inden for dialog verdenen.

Skilsmissen sker i forbindelse med, at Sepia og DDB vil øge integrationen mellem de to bureauer. De bor i forvejen sammen i Bredgade, og DDB ejer en andel af Sepia.

“Jeg mener, at strategien er rigtig for både Sepia og DDB, men personligt og i forhold til alle mine år i Sepia, så har jeg svært ved at se mig selv i en mere integreret rolle i DDB gruppen. Derfor er det naturligt for mig at bruge anledningen til at starte et nyt kapitel i mit liv”, siger Jan Olsen.

Hans ejerandel overtages af Per Djervig-Chamby og Lars Bo Appel, der således bevarer majoriteten i bureauet. Samtidig får DDB en option på at købe aktierne og DDB Gruppens chef, Johnny Henriksen, indtræder som bestyrelsesformand for Sepia i stedet for Bjarne Egedal.

Dermed skabes der et grundlag og et stærkere commitment for at tænke de to bureauer mere sammen i dagligdagen, og helt konkret sker der samtidig det, at direktøren for DDB Activator, Tore Pein Jensen bliver en del af ledelsen i Sepia.

“Sepia og Activator er komplementære og derfor sker der det, at vi tænker Activator ind i Sepia. Der skal således ikke findes en erstatning for Tore”, siger Johnny Henriksen og tilføjer at den øgede integration skal føre til mere faglig udvikling, fælles modelapparater og ledelsesudvikling.

Tore Pein Jensen har tidligere været CRM-chef og marketing-direktør i TDC og konsulent i Copenhagen Consulting Company med speciale i salgs- og forretningsstrategi.

Den nye ledelse i Sepia bliver kollektiv og består af Helle Goodstein, Tore Pein Jensen, Lars Bo Appel og Per Djervig-Chamby.

“Vi binder de stærke kreative og strategiske kræfter i Sepia og DDB sammen med yderligere styrkelse af automatiseringsprocesser, data- og system-integration og salgs- og forretningsstrategier. Det betyder ikke alene større salg af virksomhedernes produkter, det får også brands til at skabe større værdi i alle kontaktpunkter”, siger Per Djervig-Chamby.