Skræmmekampagner virker

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Analyse viser, at billeder af syge lunger og ødelagt tandkød motiverer – især unge – til at stoppe med at ryge.

Tre ud af fire rygere har lagt mærke til de billedadvarsler, der er på cigaretpakkerne.

Ud af dem siger hver femte, at billederne har øget deres motivation til at droppe cigaretterne. Det svarer til 150.000 rygere på landsplan.

Det viser en undersøgelse foretaget af Epinion A/S for Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Danmarks Lungeforening blandt 5.000 danskere.

Billeder er mere effektive end tekst, fordi de taler til vores følelser, siger Hans Dam Christensen fra Det Informationsvidenskabelige Akademi i København:

”For det første taler billeder mere til vores følelser, så vi opfatter det som mere ulækkert. Samtidig fungerer billeder som en form for visuel bevis”.

Men billederne kan blive endnu mere effektive, mener Hans Dam Christensen:

”Mange undersøgelser peger på, at jo mere billederne fylder på pakken, des mere effektive er de. I Danmark er billederne forholdsvis små og sidder på bagsiden”.

Effekten af billedadvarslerne er størst blandt de unge.

29 procent af de 15-19-årige, der har bemærket billederne, har mindre lyst til at købe cigaretter som følge af billederne.

Motivationen for at stoppe med at ryge hos de unge, der har bemærket billederne er også større, nemlig 28 procent (Berlingske Fri, lørdag, p. 11).