Skuffede forventninger i Dwarf

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Overskuddet blev væsentligt mindre end forventet – men blev det til plus oven på et beskedent fald i bruttoavance.

En mindre tilbagegang i bruttoavance og et plus på bundlinjen, vil som udgangspunkt være at betragte som et acceptabelt resultat, når det er for et år som 2009.

Også selvom plusset på bundlinjen er udtryk for en markant reduktion.

Alligevel må webbureauet Dwarf forholde sig til skuffede forventninger, fordi man i starten af året troede på et pænt overskud på 3-5 mio. kr.

Det var direktør for forretningsudvikling, Kim Skjoldborg, der udtrykte optimismen i begyndelsen af året.

“Desværre skete der efterfølgende det, at mange projekter blev sat på hold,” siger Kim Skjoldborg og fortsætter:

“Vi har så valgt at fastholde organisationen, selvom det er dyrt. Men vi har en ambition om at kunne håndtere de største danske web-projekter, det kræver størrelse og derfor tror vi fuldt og fast på, at strategien er den rigtige på den lange bane.”

Dwarf købte i efteråret kunder og aktiviteter i Matter Design Studio og D/Site CMS, og det har også trukket på ressourcer og derved belastet bundlinjen.

Kim Skjoldborg vurderer fremtiden positivt – men er dog også forsigtig i sin udmelding.

“Vores pipeline ser god ud for resten af året, men vi har ikke forventninger om et overskud på mere end et par millioner. Konkurrencen er hård i branche,” siger Kim Skjoldborg.

Dwarf har desuden brugt ressourcer på at øge kendskabet til bureauet gennem kvartalsvise analyser. Senest med en stor analyse af danskernes brug af Facebook, der resulterede i en omfattende omtale.

“Det er en del af vores online strategi, som vi forventer giver os langsigtet synlig værdi, når konjunkturerne bliver bedre,” adm. direktør Peter Grønne.

Nøgletal for Dwarf

  • Bruttoavance 19,646 mio. kr. -5,4 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 595.333 kr. -5,4 pct.
  • Lønandel 78 (75)
  • Resultat af primær drift +0,36 mio. kr. -73,2 pct.