Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Valget i 2. halvår ser ikke ud til at have gavnet medierne, viser DRRBs Mediaindex.

Dagblade plejer at nyde godt af et valg. Men gjorde de det i 2. halvår, så ser de mere løbende aktiviteter ikke godt ud. Det viser DRRBs Mediaindex, der bygger på indberetninger fra mediabureauerne.

Dagbladenes 2. halvår landede på indeks 93 sammenlignet med året før. 1. halvår gav et indeks på 106 – og valget lå altså i 2. halvår. Desuden blev der talt om rekord store beløb i valgkampen.

2. halvår var dog i det hele taget magert for medierne, der efter et 1. halvår, hvor annonceomsætningen steg med 12 pct. måtte nøjes med en lille fremgang på 1. pct. i 2. halvår.

Procentuelt blev den lille mediegruppe, radio, topscorer med en samlet fremgang på 47 pct. Tv steg med 11 pct., og det lyder umiddelbart beskedent. Men tv er den klart største gruppe, og 11 pct. er således lig med et betydeligt beløb.

DRRBs Mediaindex

(parentes er 2. halvår)

  • Samlet 107 (101)
  • Dagblade 100 (93)
  • Magasiner og ugeblade 98 (97)
  • Fagblade 111 (106)
  • Lokale ugeaviser 116 (121)
  • Tv 111 (104)
  • Radio 147 (138)
  • Biograf 91 (88)
  • Outdoor 93 (84)
  • Search 102 (102)
  • Andet digital 108 (105)
  • Adresseløse 100 (102)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club