Den økonomiske krise har gjort, at der er luget godt og grundigt ud i sponsormarkedet og at der ikke længere er plads til con amore-sponsoraterne.
Det er de to sponsor-eksperter, Simon Bastiansen fra Promovator og Thomas Badura fra Sponsorpeople enige om i Jyllands-Posten i dag.
”Nu handler det om return on investment: Betaler det sig, eller betaler det sig ikke? Det primære er at øge salget og have fokus på indtjeningen. De, der er tilbage, er de seriøse og professionelle. Altså de, der er inde, fordi de kan se, at det gavner deres produkt eller virksomhed i form af kendskab eller branding. De hopper ikke fra”, siger business director, Simon Bastiansen.
Thomas Badura er enig og mener, at det er en fordel for sponsormarkedet:
”De aftaler, der bliver indgået, er længere undervejs, og det sker ikke nær så hyppigt. Samtidig er det væsentlige aftaler og mere selektive. Det er sjældnere, der bliver købt ind, bare fordi det er sjovt. Det er en sund udvikling, og jeg vil sige ’heldigvis’ til, at der er luget ud i con amore-sponsoraterne”.
Samtidig er det købers marked i disse tider. Et sponsorat, der for et år siden kostede 100.000 kan i dag fås for omkring 75.000, mener Simon Bastiansen.
Til gengæld skal virksomhederne så blive dygtigere til at aktivere deres sponsorater og til at stille krav og målsætninger til samarbejdet. Thomas Badura opfordrer til, at man kigger på hvordan Nike drager nytte af deres sponsorater og aktiverer dem (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 14-15).