Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Flere små og mellemstore virksomheder end tidligere har en profil på Facebook. Men en relativ stor gruppe mener at de ikke vil få værdi ud af at markedsføre sig på de sociale medier.

Sociale medier er populære hos danske virksomheder generelt. Det viste en analyse allerede sidste år.

Også de små virksomheder – som f.eks. frisøren og den lokale tøjbutik – bliver mere aktive på Facebook og andre sociale medier.

En undersøgelse fra Eniro hos små og mellemstore virksomheder viser, at i 2014 havde 41 procent en Facebook-profil mod 28 procent i 2013.

Koncernchef i Eniro, Stefan Kercza, forstår godt, at så mange virksomheder i dag er til stede på Facebook:

”Gennem Facebook kan virksomhederne få en direkte kanal til kunderne, hvor de både kan præsentere nye produkter, yde kundeservice og engagere brugerne i deres brand. For de helt små virksomheder har det helt sikkert også betydning, at de ikke behøver et kæmpe markedsføringsbudget for at komme i gang, men med simple midler kan øge deres søgbarhed og lokale synlighed.”

LinkedIn er ikke så populær som Facebook. Her er det 25 procent af de små og mellemstore virksomheder, der har en virksomhedsprofil som primært anvendes til branding og rekruttering.

Der er stadig en relativ stor gruppe, nemlig 33 procent, som slet ikke er til stede på sociale medier. Blandt disse svarer hele 62 procent, at de ikke mener, at deres virksomhed vil få værdi ud af at markedsføre sig på de sociale medier.

”Sociale medier eller ej, så handler det om at skabe værdi. Særligt de mindre virksomheder bør tænke sig godt om og have styr på deres grundlæggende søgbarhed, før de afsætter ressourcer til en indsats på de sociale medier, hvis de ikke er der i dag. I nogle brancher giver det bare mindre mening at bruge Facebook til kundekontakt og markedsføring end i andre,” siger Eniros topchef.

Fakta om undersøgelsen

  • 41 procent af de danske SMV’er har i dag en Facebook-profil. Lidt flere mellemstore virksomheder (44 procent) end små virksomheder (39 procent) er til stede på mediet. I 2013 havde 28 procent af de små og mellemstore virksomheder en Facebook-profil.
  • 25 procent har en LinkedIn-profil, 9 procent har en Twitter-profil, 7 procent har en YouTube-profil, og 7 procent er til stede på Instagram.
  • De primære formål med virksomhedernes Facebook-profiler er at øge kendskabet til virksomheden (64 procent), at skaffe kunder (38 procent), at yde kundeservice (23 procent), at præsentere nye produkter (23 procent) samt at være i direkte dialog med kunderne (23 procent).
  • De primære formål med virksomhedernes LinkedIn-profiler er at øge kendskabet til virksomheden (60 procent), rekruttering af nye medarbejdere (37 procent), kontakt til samarbejdspartnere og leverandører (33 procent), at skaffe kunder (23 procent) og at holde kontakt til nuværende og tidligere medarbejdere (16 procent).

Analysen er baseret på 613 webinterview med danske ledere og topledere i små og mellemstore private virksomhed¬er. Interviewene er foretaget via Userneeds’ lederpanel i perioden fra den 30. juni til den 9. juli 2014.

Kommentarer

  1. Sociale medier er, som navnet indikerer, medier. Som med alle andre medier gælder det, at indrykker du en dårlig idé, får du ofte ikke så meget ud af det. Indrykker du en god idé, kan du opnå en god effekt. Det er ret ligetil.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club