Smal film, lille budget – stort publikum

Peter Engholm
25@mail.dk

Filmlanceringer er udfordrende for et mediabureau: Budgetterne er små, og produkt og målgruppe skifter fra gang til gang. Læg dertil en smal film … der alligevel har solgt over 600.000 billetter.

Udfordringen fik en ekstra dimension, da Vizeum Aarhus fik til opgave at lancere ”Jagten” af Thomas Vinterberg.

De sædvanligvis små budgetter, og et skiftende ”produkt” og en skiftende målgruppe, blev tilføjet et emne, der gjorde filmen smal: (mistanken om) pædofili. 

“Udfordringen med ’Jagten’ var, at vi emnemæssigt stod med en smal film og en umiddelbart snæver målgruppe. Det er derfor en særlig disciplin at markedsføre film som denne. Det kræver, at man tænker alternativt i forhold til brug af medier og partnerskaber, og hvordan man kan bruge historien i filmen kreativt i forhold til medieplanlægningen”, siger Jesper Møller, direktør for Vizeum Aarhus, der samarbejder med Nordisk Film om lancering af deres biograffilm.

Fra Nordisk Films side var man opmærksom på, at ingen måtte være i tvivl om, at Mads Mikkelsens karakter var uskyldig, da relativt få har lyst til at se en film om et så ubehageligt emne som pædofili. 

Typisk lanceres filmpremierer via traditionelle kampagner med tv, online og outdoor over en relativt kort periode op mod premieredatoen, men her var en PR-plan også et vigtigt element i mediestrategien – målet var at få skabt debat i medierne således, at filmens tema kunne blive relevant, og al PR ville blive linket til filmen. Zentropa og Nordisk film gik i dialog med BUPL (Børne og Ungepædagogernes Landsforbund), og indgik et partnerskab med dem om at sætte emnet på dagsordenen – en aktivitet der udgjorde et stærkt element i positioneringen af filmen.

”Det er næsten naturstridigt, at et dansk drama, der behandler så alvorligt et emne, trækker så mange publikummer ind i biograferne i åbningsweekenden. Jeg tror ikke, at et seriøst dansk nutidsdrama før har solgt over 100.000 billetter i åbningsweekenden”, siger Jan Lehmann, direktør for Nordisk Film Biograf Distribution. 

Jagten har pt. solgt 606.000 biografbilletter herhjemme.