Af Julie Kolbeck julie@kforum.dk

Sociale mediers nye 'story'-funktion omtales som reklamebranchens ’little black dress’, da den er hot men alsidig og derfor uundværlig i et hvert brands sortiment. Men hvilken app er bedst - Instagrams eller Snapchats?

Selvom Snapchat er hjernen bag ‘story’-formatet, har Instagrams rip-off overhalet det gule spøgelse med 200 millioner brugere dagligt, hvilket giver annoncører endnu en god grund til at lave reklamer i portrætform.

Men hvilket medie er bedst egnet til content marketing? Bureaubiz har undersøgt hvilken app, der klarer sig bedst ift. brugerne, reklamepriser, reklametyper og publicister.

Brugerne:

Som sagt har Instagrams ‘stories’ over 200 millioner ’views’ pr. dag, hvor Snapchat halter bagefter med 158 millioner daglige brugere. Til gengæld er der ingen tal på, hvor meget tid forbrugerne bruger på at se på Instagrams ’stories, hvorimod Snapchats brugere tilbringer gennemsnitligt 25-30 aktive minutter på app’en.

I dag koncentrerer størstedelen af medie- og reklamebranchen sig om at fange forbrugerens opmærksomhed, da man påregner at den tid, som forbrugeren engagerer sig i en given reklame, er proportionel med reklamens effektivitet.

Grundet nutidens overeksponerede samfund og reklameoverflod er det kun en brøkdel, som formår at trænge igennem hos forbrugeren. Nielsen Consumer Neuroscience Research viser at forbrugeren faktisk er mest engageret de første 10 sekunder af reklamen.

Netop af den grund er ’stories’ en nyttigt reklameplatform, da de består af korte film- eller billederfrekvenser af makimalt 10 sekunder.

Derudover er forbrugerens engagement og tidsforbrug større på sociale medier end det er i forhold til f.eks. TV-reklamer. Faktisk er der flere og flere forbrugere, der benytter TV-reklamepausen til at ajourføre sig med sine sekundære platforme, såsom Facebook, Instagram og Snapchat.

Det er altså nærmest umuligt for alvor at udfordre Instagrams massive brugerskare; især når man medregner det faktum, at mediet er ejet af Facebook, der med sine 1,86 milliarder brugere, hele tiden kan fodre lillesøster-app’en med nye brugere.

Hvis vi nu skulle vige fra det kvantitative aspekt et øjeblik, så følger Snapchat godt med i forhold til det kvalitative. Uden nogen konkrete tal på Instagram-brugernes tidsforbrug er det dog vanskeligt endegyldigt at konkludere, hvilket medie der klarer sig bedst i denne kategori.

Reklamepriser

Instagrams ‘story’-annoncer kan koste $4 CPMs (pris pr. 1.000 views), hvorimod Snapchats-reklamer koster $8.50, altså det dobbelte.

Det skal dog tilføjes, at Snapchat-reklamer bliver billigere, hvis man indgår et reklamepartnerskab med medievirksomheden. Til gengæld anses et sådant abonnement for at være ’less premium’ og der medhører ingen garanti i forhold til reklamens placering.

Instagram vinder igen og det er igen fordi, den har Facebook stående i sit ringhjørne, hvilket giver mediet et netværksmæssigt og teknologisk fordel, hvormed mediet ikke blot er billigere, men også når ud til flere brugere.

Reklametyper

Stort set alle brands interesserer sig for Instagrams ‘story’-funktion grundet dens store reach, de mange views og den store værdi i brugen af influencers eller endorsers som reklamesøjle.

Derudover var Instagram den første af Facebooks apps til at indsætte reklamer imellem deres ’stories’, dvs. når man slider fra en ’story’ til den næste, så dukker der af og til reklamer op herimellem.

Snapchats reklamer derimod dukker op i slutningen af et ’story’-forløb eller mere integreret direkte i en ’story’ eller en kanal. Hvor Instagrams annoncer er passive og uden direkte respons kan reklamerne på Snapchat føre brugeren direkte videre til app downloads, spil og købsfunktioner ved blot et enkelt ’tap’ på skærmen.

Denne gang vinder Snapchat, der med sine interaktive annoncer skaber en større direkte respons fra brugerne. Instagram har da også en masse direkte respons andre steder i app’en, men når det kommer til ’story’-funktionen er det primært et værktøj til øget ’brand awareness’.

Publicister

Snapchat har en eksklusiv mediesektion med blandt andet Vice, The New York Times og Buzzfeed. Disse kanaler tilbyder en unik (reklame)position for alle forlægger- og medievirksomheder, som producerer daglige artikler, videohistorier, animationer og spil.

På den anden side skal forlæggerne indgå et officielt partnerskab med Snapchat for at få adgang til deres kanalplatform, der i øvrigt også er omgangsmæssigt begrænset.

Her er Instagram mere tilgængelige og et stort antal publicister benytter Instagrams ‘stories’ som et nøgleelement i deres SoMe-strategi.

Det ender uafgjort i denne kategori. Hvis du er villig til at indgå i et samarbejde tilbyder Snapchat en hel unik og ny måde hvorpå din virksomhed kan skabe værdifuld content. Hvis du derimod ikke indgår i et partnerskab er Snapchat nær ubrugeligt, hvorfor Instagram må siges at være stedet at investere sin tid og ressourcer.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club