Social strategi har kostet Carlsberg markedsandele

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Carlsberg jubler over at have fået 100.000 fans på Carlsberg Sport. Men markedsandelen er faldet.

“100.000 fans. 100.000 tak”. Således praler Carlsberg lige nu i reklame på Facebook over at Carlsberg Sport har opnået så mange fans.

Men tal i den digitale verden kan være taknemmelige. Hvornår er et tal meget, lidt – eller måske bare ligegyldigt?

Søger man f.eks. en engagement-score, så er der mellem 600 og og 1000 ud af de 100.000, der taler om Carlsberg Sport. De tilsvarende tal for Faxe Kondi er ca. 166.000 fans og mellem 2200 og 4000, der taler om det.

De tal afspejler, hvor langt der kan være fra at trykke på en Like-knap til rent faktisk at engagere folk.

Men der er andre måder at teste værdien af fans – og når man taler om et dagligvare-produkt, så kan man kigge på markedsandele.

Carlsberg Sport lancerede i starten af 2011 en ny strategi baseret på sociale medier og pr frem for tv-reklamer, hvor bryggeriet ellers med hjælp fra &Co havde kørt med anerkendte reklamefilm.

I januar 2011 opgjorde Carlsberg selv, at Carlsberg Sport op til den nye strategi var gået fra en markedsandel på 1,2 til 0,8 af det totale sodavands-marked.

Andelen lyder ifølge Bureaubiz’ informationer nu på 0,5. Faxe Kondi holder niveauet omkring 10 pct.

Royal Unibrews marketingdirektør vil ikke udtale sig om de konkrete tal – men vil dog godt sige, at der sælges 20 Faxe Kondi for hver Carlsberg Sport.

Tallene gælder detail-markedet. Hvordan det er gået på cafeer, restauranter og sportshaller kendes ikke. Men man må antage, at det vil have en afsmittende effekt på detailmarkedet, hvis det går frem i Horeka-markedet.

Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Carlsberg. Men forleden pralede bryggeriet med Facebook-succesen på Markedsføring og her sagde marketingdirektør, Klaus Borello:

“Vi har ikke alene mange aktive og engagerede fans på vores Facebook-side, vi rammer også målgruppen mere direkte med vores opdateringer og budskaber. Det var netop derfor, at vi valgte at forfølge denne strategi.”

Ifølge artiklen opgør Carlsberg selv en markedsandel på 3 pct. af sportssodavands markedet mod Faxe Kondis 55.

Mediabureauet MECs adm. dir. Uffe Henriksen, vil ikke kommentere nærmere på Carlsberg Sport, for det kender han ikke casen godt nok til.

“Men tallene illustrerer meget godt problemstillingen omkring tal for de sociale medier. De er lige nu, hvor diskussionen var for bannere for et antal år siden,” siger Uffe Henriksen og fortsætter:

“Social media er en ny branche, hvor der lige nu fokuseres på Likes – jo flere des bedre. Men det er et usikkert tal, og vi har et stort behov for at få beskrevet effekten af social media meget mere indgående gennem cases, så vi i højere grad kan identificere, hvor den forretningsmæssige værdi opstår.”

Selvom Carlsberg ikke ser ud til at have fået meget mere effekt ud af en social strategi end traditionelle tv-reklamer, så er spørgsmålet, om denne case overhovedet handler om at finde den mest effektive kanal. Problemstillingen kan også være, at Carlsberg er på en nærmest Mission Impossible med Carlsberg Sport, fordi man er oppe mod nogle meget stærke konkurrenter.