Socialdemokrater har genbrugt Venstre-slogan

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Kreativ direktør Peter Hiort har sendt en regning til Socialdemokraterne for brug af slogan. Læs også om to aarhusianske bureauer, der synes byens nye brand er mislykket. Samt om at de sociale medier ikke rykker i valgkampen.

Kreativ direktør Peter Hiort synes i et indlæg i Berlingske, at Socialdemokraterne lider af en slags dobbeltmoral.

Partiet føler sig moralsk indigneret over, at Venstre har misbrugt ophavsretten ved at bruge et billede af Helle Thorning-Schmidt.

Men, skriver Peter Hiort, til Socialdemokraternes kongres i september 2008 brugte de sloganet: Vi kan, hvis du vil. Et slogan, som Peter Hiort havde udtænkt for Venstre – og som de brugte – i 90’erne.

Peter Hiort sendte stilfærdigt en mail til Socialdemokraternes partisekretær, Lars Midtiby, hvor han gjorde opmærksom på sagens rette sammenhæng, bilagt en regning.

Svaret fra Lars Midtiby var, at Socialdemokraterne var inspireret af Obamas “Yes we can” og Peter Hiort har ikke modtaget noget honorar, men stiller en revideret udgave af sit slogan gratis til rådighed: “Du kan, hvis vi vil” (Berlingske, p. 20).

Aarhus-branding er mislykket

Den aarhusianske reklamebranche er langtfra imponeret over den nye branding af byen.

“Min umiddelbare reaktion var, at jeg ikke forstod det. Men man siger, at de forstår det ude i verden” siger direktør og partner i bureauet 3fisk, Paul Fisker, til Århus Stiftstidende.

Paul Fisker synes det er et problem, at man som aarhusianer ikke umiddelbart forstår sloganet:

“Jeg har hele mit liv troet på, at vi var Smilets By. Det tidligere logo videreførte den tanke, selv om det var et lidt uheldigt smil rent grafisk. Nu står vi og kigger på det nye slogan og kan ikke genkende os selv”.

Mikkel Johansen, indehaver af InMedia Reklamebureau i Aarhus bemærker, at det nye logo og slogan rent grafisk lader meget tilbage at ønske:

“Det ser direkte uprofessionelt ud og virker ikke gennemtænkt. Det ligner, at man har brugt en standardfont, og det ser ikke ud som om, der er lagt mange tanker i hverken udformning eller farvevalg. Jeg ville føle mig snydt, hvis jeg var Aarhus Kommune” (Danskekommuner.dk, 26/8).

Sociale medier rykker ikke i valgkampen

Ifølge Trine Maria Kristensen, der underviser i sociale medier og er tidligere partner i Social Square, kan politikere, der indtil nu ikke har været aktive på Facebook eller Twitter, godt spare sig ulejligheden:

“De sociale medier kan godt have en effekt, men de virker ikke på tre uger. Kommunikation via Twitter tager noget tid, og derfor egner det sig ikke som kampagnemedie”.

Hun mener i stedet, at Twitter og Facebook er gode medier, hvis man som politiker ønsker en løbende dialog med vælgerne (Berlingske Lørdag, p. 28).