Søstre trækker Operates overskud ned

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

2017 blev et fint år for Operate, men søsterselskaberne tynger det samlede resultat hos kommunikationsvirksomheden, der har søsat en ny strategi.

Det langsigtede mål for Operate er foruden en fornuftig indtjening at sikre en årlig vækst på 10 pct. i dækningsbidraget.

Det mål nåede det godt 15 år gamle selvudnævnte digitale kommunikations- og adfærdsbureau ikke i 2017.

For hovedforretningens vedkommende lå dækningsbidraget – virksomhedens omsætning fratrukket variable omkostninger – 2,7 pct. højere end i 2016. Og for hele Operate Gruppen omfattende Operate, Operate Technology og Operate Experience var niveauet det samme som det foregående år.

Det samme gjorde sig gældende på bundlinjen, hvor Operate A/S kom ud af 2017 med et knap 16 pct. større overskud, mens gruppen som helhed måtte lade sig nøje med et årsresultat, der lå omkring 300.000 kr. lavere end året før.

Pilen nedad for de små
Synderne i regnskabet er de to søsterselskaber, Operate Technology og Operate Experience, der begge i det forgangne regnskabsår præsterede dårligere end året før.

Technologys overskud styrtdykkede fra små 600.000 kr. i 2016 og til blot 49.000 kr. i 2017. Og hos Experience blev et overskud på godt 23.000 kr. i 2016 til et underskud på næsten en halv million i 2017.

De to selskaber udgør dog kun en beskeden del af den samlede forretning: Hvor omsætningen hos Operate A/S i 2017 lød på 53,278 mio. kr., omsatte Technology og Experience henholdsvis 6,9 og 3,4 mio. kr. og udgjorde til sammen dermed blot 17 pct. af virksomhedens samlede omsætning.

Det lange lys på
For bureauledelsen er en tilfredsstillende udvikling over en årrække vigtigere end resultatet et enkelt år, lyder det.

”Det er ikke afgørende for os, om det går lidt op eller ned. Vi har det lange lys på, og vi er optaget af at have en sund forretning i det samlede hus,” siger således adm. direktør John Pedersen.

Det er, fortæller han, forudsætningen for at kunne have de mange forskellige kompetencer, der skal til for at levere effektive løsninger.

”Det er samtidig ikke mindst forudsætningen for, at vi hele tiden kan investere i den fremtidige udvikling til gavn for vores kunder.”

Ny strategi
Operate har, uddyber John Pedersen, blandt andet brugt 2017 på at kigge indad. Man har haft forretningen til eftersyn og på den baggrund udarbejdet en ny forretningsstrategi for 2018-2020.

”Vi har skærpet fokus, så det nu står helt skarpt, at Operate er et digitalt kommunikations- og adfærdsbureau med en mission om at hjælpe vores kunder med at forbedre verden gennem indsigt i mennesker, teknologi og kommunikation.”

Den nye strategi skal være med til at skabe resultater for kunder og samfund ved hjælp af blandt andet nye digitale virkemidler, der ”optimerer processer og skaber gode brugeroplevelser”.

Offentligt og privat
Operates omsætning fordeler sig nogenlunde ligeligt mellem private og den offentlige sektor med knap 55 pct. fra førstnævnte og godt 45 pct. fra sidstnævnte.

Blandt andet løste bureauet sidste år opgaver for blandt andre Carlsberg, Nationalbanken, Københavns Lufthavne og Skat.

De fem største af Operates 189 kunder udgjorde sidste år 24 pct. af den samlede timeomsætning, og det at have mange kunder sikrer ifølge ledelsen både en lav sårbarhed og gode markedsmuligheder fremadrettet.

Operates godt 46 medarbejdere var i 2017 i øvrigt i gennemsnit 36 år gamle med en anciennitet på 38,8 måneder – og så var de hver især syge i mindre end tre dage i løbet af hele året.

Nøgletal for Operate Gruppen* i 2017 (i parentes 2016)
Omsætning: 60,274 mio. kr. (63,952)
Dækningsbidrag: 49,766 (49,601)
Driftsresultat: 7,149 mio. kr. (7,485)
Årets resultat: 5,417 mio. kr. (5,711)
*Gruppen omfatter Operate, Operate Technology og Operate Experience.

Nøgletal for Operate i 2017 (i parentes 2016)
Omsætning: 53,278 mio. kr. (55,505)
Dækningsbidrag: 41,859 mio. kr. (40,742)
Driftsresultat: 7,754 mio. kr. (6,653)
Årets resultat: 5,915 mio. kr. (5,121)
Antal medarbejdere i gnmsn.: 46,5 (51)