Billeder af mad på SoMe er mildt sagt klassisk. Omvendt er det nyt, i kampagnesammenhæng, at tage produkter fra McDonald’s-menuen og kombinere dem til noget nyt – et McHack. Med den kampagne fokuserer McDonald’s på en ellers skjult trend blandt kædens danske gæster.
Og tiltaget hitter på SoMe. Først selve ideen:
”Vi ved, at vores gæster i forvejen mixer menuen og finder på alternative produkter, hver eneste dag. Der findes masser af ’nye sammensatte klassikere’ derude. Men vi har aldrig søgt dybere ind i det, italesat tendensen eller hyldet den kreativitet og kærlighed til maden, den er udtryk for. Vi er nysgerrige efter at se og smage de hacks, gæsterne finder på,” siger Mads Friis, der er McDonald’s Danmarks kommercielle direktør.
Kampagnen blev lanceret tidligere på ugen med en film – der kan ses nederst – som på første døgn var nået ud til 280.000 personer (heraf 124.000 organisk) via McDonald’s Facebook-side. Filmen var blevet vist 62.000 gange (nu har den rundet 150.000), og godt 1/3 blev hængende efter 30 sek.
For at være med skal man tage et billede af sit hack, give det et navn og lægge det på Instagram under #McHack. Der kåres løbende ugevindere, som hyldes i små film, hvor de sammen med værten skal bygge og smage deres hack.
Vindernes hack kommer også i McDonald’s app som en voucher, så alle i Danmark kan smage det. Kampagnen afsluttes med et event, hvor en restaurant for en kort periode omdannes til en McHack restaurant.
Kampagnen er skabt af DDB Copenhagen og OMD.
De kreative kræfter bag konceptet er Tim Fremmich Andresen og Kasper Dohlmann, og sidstnævnte siger:
”Vi har ladet os inspirere af både animationsfilm og YouTubere med masser af hårde klip og (for) meget gøgl. Vi håber, at brugerne kan se, at det er med et glimt i øjet, og kan fornemme, at det er en kærlighedserklæring til dem og deres verden.”
Kampagnen, der her præsenteres på Facebook, er netop gået luften og løber frem til 15. februar.
https://www.youtube.com/watch?v=R_1AEQZgFeo