Somersby bruger modedille i sin markedsføring

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Carlsberg forsøger for første gang at udnytte en flygtig modedille i sin markedsføring. Det handler om dyreprint, og Wonderland har designet.

Modediller er lige nøjagtig, hvad ordet siger: diller der kommer hurtigt og forsvinder lige så kvikt igen.

Derfor kan de være en udfordring at udnytte, hvis man er en virksomhed med et omfattende produktions- og logistik-apparat, der kræver tid at køre ting igennem. Men det er rent faktisk, hvad Carlsberg nu forsøger på sit Somersby-brand.

Lige nu er dyreprint noget af det hotteste, og i den forbindelse sender bryggeriet en serie på gaden, hvor der er seks forskellige dyreprint på en wild cactus variant.

“Man kan f.eks. se dyreprint folde sig ud i forbindelse med tøjbutikker på Strøget. Det er ungt og frækt og det er sjovt og spændende for os at forsøge at bringe det i spil i vores markedsføring,” siger Carlsberg Danmarks marketingdirektør, Kirsten Ægidius.

Årsagen til, at det kan lade sig gøre, ligger i en investering i noget produktionsudstyr, hvor man kan præstere seks forskellige print uden at det indebærer oprettelsen af seks forskellige linjer.

“D.v.s. at vi kan pakke seks forskellige designs i en enkelt kasse med et enkelt varenummer på gaden. Hvis ikke vi kunne gøre det på den måde, ville det blive for kompliceret for hele systemet,” siger Kirsten Ægidius.

Første gang, udstyret blev taget i anvendelse, var i forbindelse med Tuborgs Julebryg.

Målgruppen er de unge voksne, og fokus vil være stærkt på nattelivet. Men de kommer også ud i butikkerne.

Det er bureauet Wonderland, som står bag designet af flaskerne. Markedsføringen vil komme til at foregå på en række forskellige kanaler – dog ikke tv. Digitale medier håndteres af Patchwork. Desuden vil Tuborgs egen stab af promotion-managere og event-folk være stærkt involveret i at knytte Somersby til en række forskellige arrangementer.

“Det er første gang, vi forsøger at være med på en modedille. Men forhåbentlig ikke sidste. vi har udstyret og det kan anvendes på mange af vores brands. Nu får vi nogle erfaringer, og så vil vi arbejde os videre derfra,” siger Kirsten Ægidius.