Somersby – Den ville jeg ønske, jeg havde lavet.

Peter Engholm
25@mail.dk

Jan Sverker, Uma: ”Printannoncen fra Somersby og Robert/Boisen er den første danske art direction, jeg har hevet ud af en avis og fremhævet”

Bureaubiz fortsætter serien “Dén ville jeg ønske, jeg havde lavet”, hvor kreative sætter fingeren på et stykke overbevisende kommunikation, der kun har én større ulempe: At det ikke er lavet af dem selv – eller af nogen på deres bureau.

Art director Jan Sverker, Uma (den nye kreative fælles funktion mellem Umvelt og Magnetix), er følelsesladet, når han fremhæver printannoncen fra lanceringen af Carslbergs Somersby-cider tidligere på året.

Men det var så at sige dén, der startede …

“Denne art direction iscenesætter et grafisk univers og bevisliggør, hvordan formgivning kan efterlade følelse og indtryk, frem for information. Håndværket med sin blanding af naivitet og realisme, 2D og 3D, 4-farvefoto og typografi gør, at jeg for en gangs skyld ikke bare nøjedes med at tænke “Gud, hvor er det en fed idé”, men derimod “Hvor er det godt lavet”, siger Jan Sverker.

Selv om Somersby fortjener ros, faldt annoncen og dens art direction ved første øjekast uden for “Den ville jeg ønske…” kategorien, idet øvelsen typisk går ud på at fremhæve danske arbejder.

“Jeg troede, det var engelsk produceret. Men fandt så ud af, at det var Robert/Boisen, der havde stået for det. Jeg så den i avisen, men husker intet andet fra den end denne annonce. Jeg rev den ud og tog den med ind på bureauet og viste den frem: “Orv, dét er fedt lavet”. Og det kan jeg ikke lige huske, at jeg har gjort før med en dansk annonce,” siger Jan Sverker.

Når der uddeles priser i print-kategorien, så er det typisk et billede, et packshot og ganske få ord, der kommer på podiet – fremhæver Jan Sverker – og her er der flere ord.

“Men der kunne lige så godt have stået lorem ipsum. Jeg husker ordene som gode, men ikke gode nok til den her art direction, som var fantastisk. Sådan som der er typograferet, sådan må den smage. Når man gør sig så umage på alle fronter, så tjener det produktet. Denne cider er ikke moder natur, det ved vi, men det er derhenad. En fantasiverden, der ligner den verden, vi kender,” siger Jan Sverker.

Stor-rosen går til Robert/Boisen, og en sideros til DDB og Partners:

“I lighed med denne annonce står Poul Mikkelsen og Peter Wibroe for art direction med vægt på art. Den her er til Charlottenborg, men i Danmark er der generelt gået regneark i den, mens man i udlandet – bl.a. England og Sverige – ikke er tilsvarende bange for kunst i reklame”, siger Jan Sverker.

Se annonce her: http://rblm.dk/?tag=somersby